Trädfesten med SM i trädklättring. Foto Svenska Trädföreningen

Pressvisning inför Trädfesten i Kungsparken

Pressen hälsas välkommen på en förhandsvisning och information om Trädfesten på fredag den 13 maj. Klockan 13.30 är projektledare Mia Hansson och tekniska nämndens ordförande, Andreas Schönström, på plats för att svara på frågor och informera om Trädfesten. Klockan 14 informerar Svenska Trädförening om SM i trädklättring och då finns möjlighet att fotografera en arborist som klättrar i träd. Pressvisningen, och Trädfesten, är i Kungsparken nära kasinot och skulpturen Diana.

Kort om Trädfesten

Helgen den 14–15 maj blir en helg i trädets tecken i Kungsparken. Hit kan man komma och lära sig mer om träd på våra trädguidningar. Vid en lägereld visar scouter hur man gör friluftshantverk och på informationsplatsen kan man få veta mer om Malmös naturområden.

Under hela helgen löper också SM i trädklättring.
SM i Trädklättring är en tävling arrangerad av Svenska Trädföreningen för yrkesverksamma arborister.
Svenska arborister tävlar i olika tävlingsmoment som simulerar arboristens arbetsuppgifter. Tävlingsmomenten sker parallellt under lördagen men under söndagens final är det bara en arborist åt gången.

Öppettiderna är lördag, 14 maj, klockan 8.00-17.00 och söndag, 15 maj, klockan 8.00-15.00.
Fri entré.

Kontakt

Mia Hansson, projektledare, fastighets- och gatukontoret, Malmö stad, mia.hansson@malmo.se, 0709-341365 (ej tillgänglig på torsdag 12/5)

Boel Hammarstrand, Svenska Trädföreningen, boel87@hotmail.co.uk, 0761-713040