327 kulturaktörer beviljas 20 miljoner för återstart

327 kulturaktörer beviljas 20 miljoner för återstart

Kulturnämnden beslutade idag att fördela ytterligare 20 miljoner kronor som ska bidra till att stärka Malmös kulturliv och därigenom motverka de negativa effekterna av pandemin. Stödet riktas till det fria kulturlivet i form av arbetsstipendier till enskilda kulturutövare och produktionsstöd till fristående kulturorganisationer.

Det har varit ett högt tryck med många inkomna ansökningar. 233 kulturskapare i Malmö föreslås få ett arbetsstipendium om 30 000 kronor vardera, och 94 kulturorganisationer föreslås få produktionsstöd. Mottagarna representerar sammantaget en stor bredd och mångfald vad gäller konstformer och inriktning.

Stödet ska ge kulturaktörerna bättre möjligheter att utveckla sin konstnärliga verksamhet och att planera långsiktigt. I förutsättningarna ingår också att hela kedjan av konstnärer, producenter, förmedlare och arrangörer behövs för att säkerställa kulturens återstart.

7 miljoner kronor går till arbetsstipendier till enskilda utövare så som frilansande konstnärer, musiker, producenter, ljus- och ljudtekniker.

13 miljoner kronor går till produktionsstöd till fristående kulturorganisationer, såsom föreningar och organisationer inom det fria kulturlivet, studieförbund och kulturaktörer.

Stödet avser framtidsinriktade insatser som kan rusta kulturlivet för en hållbar återstart, minska kompetenstappet och nå ut till malmöborna.

- Kultursektorn är en av dem som har drabbats hårdast av coronapandemin. Jag är därför glad att vi nu kan fördela 20 miljoner extra för att främja en hållbar återstart och motverka de negativa effekterna av pandemin. Vårt fokus har varit att stödet ska nå ut brett och stimulera nyskapande, kreativitet och långsiktighet för att värna kulturens återväxt, säger Frida Trollmyr (S), kommunalråd och ordförande i kulturnämnden.

- Malmös kulturliv, som är en viktig del av stadens identitet, har drabbats hårt av covid-19. Därför är det glädjande att vi nu kan säkerställa att kulturlivet får en ordentlig återstart genom att tillföra 20 miljoner kronor extra till kulturlivet. Kulturen är avgörande för näringslivet men också för att staden ska kunna vara möjligheternas stad för alla, säger Amanda Onsberg Brumark (L), vice ordförande i kulturnämnden.

Frida Trollmyr, 0708-31 93 04

Amanda Onsberg Brumark, 0700-75 50 37