Egenföretagare vid Davidshalls torg i Malmö

6 miljoner från Tillväxtverket till förbättring av företagsklimatet i MalmöLundregionen

Tillväxtverket har beviljat 6 miljoner till ett nytt samarbetsprojekt som ska verka för ökad tillväxt i MalmöLundregionen. Projektets övergripande mål är att skapa innovativa samarbetsformer mellan kommuner och näringsliv, samt höja tillväxtpotentialen i näringslivet i MalmöLundregionen.

Malmö befinner sig i en region med hög innovationskraft, rikt företagande och goda kommunikationsmöjligheter mellan orterna. I regionen verkar samverkansorganisationen MalmöLundregionen (MLR), där 12 kommuner samarbetar kring olika strategiska frågor, bl.a. näringslivsutveckling. Med projektet Ökad tillväxt i MalmöLundregionen, som nu beviljats medel av Tillväxtverket, vill projektparterna hitta nya, innovativa samverkansformer, rutiner och arbetssätt inom och mellan kommunerna i MLR med fokus på företagsklimat och sysselsättning.

- Det ska bli fantastiskt att gå i täten for det här unika samarbetet, säger projektledare Sebastian Drott, från Malmö stad. När företag trivs och växer i vår region, och när nya företag vill komma hit, gynnar det inte bara den enskilda kommunen utan hela MalmöLundregionen. Och vi vet sedan tidigare att vi kan uppnå mycket mer när vi jobbar strategiskt tillsammans. Istället för att alla näringslivsansvariga bara fokuserar på sin egen kommun ska projektet bidra till att stärka det befintliga arbetet och hitta sätt att kommunicera ut regionens styrkor och potential.

Projektet är ett samarbete mellan Malmö stad och de övriga 11 kommunerna i MalmöLundregionen, samt den investeringsfrämjande organisationen Invest in Skåne. Huvudfokus för projektet är att gynna regionens gemensamma företagsklimat genom att arbeta aktivt med att förbättra kommunal service. Dessutom ska projektet fokusera på att få fler företag och talanger att etablera sig i Malmö, Lund och kranskommunerna.

- Jag ser fram emot att tillsammans med kommunerna kraftsamla för att öka tillväxten och innovationskraften i det skånska näringslivet. Vi kommer att stötta kommunerna i att kartlägga och förstå sin attraktivitetskrafti ett internationellt perspektiv för att kunna utveckla ett enhetligt erbjudande till utländska företag och investerare.Målsättningen är att vi ska attrahera nya utländska företag och etableringar till regionen, säger Martin Diamantoudis, Director of Investment promotion på Invest in Skåne.

Projektet finansieras, förutom av Tillväxtverket, av Europeiska regionala utvecklingsfonden samt medverkande kommuner och Invest in Skåne. Den samlade finansieringen beräknas uppgå till 12 miljoner kronor.

Om MLR, MalmöLundregionen:
MalmöLundregionen är ett strategiskt samarbete mellan kommunerna Burlöv, Eslöv, Höör, Kävlinge, Lomma, Lund, Malmö, Skurup, Staffanstorp, Svedala, Trelleborg och Vellinge. År 2035 är målsättningen att MalmöLundregionen är en hållbar och sammankopplad storstadsregion med Sveriges bästa livsmiljö och näringslivsklimat. Tillsammans tar MLR fram gemensamma strategier, lyfter upp hela regionens styrkor och bredd samt samarbetar i praktiska frågor. Läs mer på www.malmolundregionen.se.

Om Invest in Skåne:
Invest in Skåne är en del av marknadskoncernen Business Region Skåne med uppdrag att stärka det skånska näringslivet. Det gör de genom att hjälpa internationella företag att etablera sig eller expandera i Skåne samt att hjälpa skånska bolag att växa internationellt.

För ytterligare information, kontakta:
Sebastian Drott, Malmö stad
Mobil +46 709 96 61 65