7,5 miljoner extra till föreningar inom funktionsstöd- och äldreområdet

7,5 miljoner extra till föreningar inom funktionsstöd- och äldreområdet

Igår fattade funktionsstödsnämnden beslut om att tilldela 7 500 000 kronor som en extra förstärkning av Malmö stads organisationsstöd inom funktionsstöds- och äldreområdet.

Totalt kommer 45 organisationer ta del av de extra medlen. Syftet med de tillskjutna resurserna är att stärka Malmös föreningar och civilsamhälle för att möta de negativa effekterna av Covid-19-pandemin, bryta isoleringen hos Malmöborna samt stärka tryggheten och den sociala sammanhållningen i staden.

Såväl föreningar som riktar sig till personer med fysisk funktionsnedsättning som psykisk och intellektuell funktionsnedsättning får ta del av det utökade stödet. Föreningar kommer att använda stödet bland annat till att öka digital tillgänglighet för medlemmar, projektinsatser med fokus på hälsofrämjande insatser för att möta de negativa effekterna av pandemin, samt utbildning och kompetensutvecklingsinsatser.

-Vi har många fantastiska föreningar i Malmö som bidrar till en meningsfull fritid och förändrar livet till det bättre för Malmöbor med funktionsvariationer. Många av dessa har på grund av Coronapandemin haft ett tufft år. Därför är jag extra glad att vi kan stärka dem i dessa prövande tider, säger Roko Kursar (L), ordförande i funktionsstödsnämnden.

-Det är med glädje vi kan fördela mer till alla de föreningar som gör ett så viktigt arbete för och tillsammans med olika funktionsvariationer, säger Bengt Persson (S), 1:e vice ordförande i funktionsstödsnämnden.

Roko Kursar nås via Linn Rydberg, presskontakt för L, 0701-473092

Bengt Persson nås via Anders Malmström, pressansvarig för S, 0768-707952

Nedan följer en lista på samtliga föreningar som tilldelas extra stöd.

Fysisk funktionsnedsättning

Astma- och Allergiföreningen i Malmö

Bröstcancerföreningen Malmöhus

DHR Malmöavdelningen