7,5 miljoner kronor i extra stöd till civilsamhället inom det sociala området

7,5 miljoner kronor i extra stöd till civilsamhället inom det sociala området

Arbetsmarknads och socialnämnden i Malmö beslutade idag om 7,5 miljoner kronor i extra stöd till föreningar inom det sociala området. Stödet är ett sätt att möta de negativa effekterna av pandemin, såsom att bryta isoleringen samt stärka tryggheten och den sociala sammanhållningen i staden.

Det extra stödet fördelas mellan 37 organisationer som erbjuder olika former stöd, hjälp, gemenskap och insatser för människor i socialt och ekonomiskt utsatta situationer. Samtliga organisationer som redan får stöd av arbetsmarknads- och socialnämnden får del av det extra stödet.

Bland organisationerna som får stödet ingår RFSL, Rädda barnen, Spelberoendes förening och Malmö kvinnojour.

– Det breda samarbetet med civilsamhället ligger i Malmö identitet. Vi bygger staden hel tillsammans för att stärka Malmöborna. Många har det svårt under pandemin. Med det här extra stödet vill göra situationen något bättre, säger Sedat Arif (S), ordförande i arbetsmarknads- och socialnämnden.

– Pandemin har inneburit en än mer utsatt situation för flera utsatta grupper i staden. Jag är därför glad för att att vi nu stärker våra föreningar idoga arbete med att bryta isoleringen och stärka tryggheten i staden, säger Joel Laguna (L), förste vice ordförande i arbetsmarknads- och socialnämnden.

Stödet betalas ut i år men gäller även för 2021. Samtliga mottagare ska redovisa hur stödet har använts.

Det extra stödet på 7,5 miljoner kronor kommer ut kommunledningens beslut om att 50 miljoner kronor i år ska användas till extra stöd till följd av pandemin. Det beslutet fattades med hänvisning till att Malmö stad enligt prognos för 2020 gör ett överskott på 1,3 miljarder kronor. Även kulturnämnden, fritidsnämnden och funktionsstödsnämnden har inom ramen för satsningen delat ut extra pengar till civilsamhället.

För ytterligare information och kommentar, kontakta:
Sedat Arif, 0708-338410, eller via Anders Malmström, pressansvarig, 0768-707952
Joel Laguna, 0733-44-2778