Köttfri dag på äldreboende i Malmö

Köttfri dag på äldreboende i Malmö

Vegetarisk mat är inte bara för barn och unga. Därför har Roy Blad, kock på äldreboendet Husiegård, tagit initiativet till en köttfri dag i veckan. Nu utmanar han övriga kockar inom Vård och omsorg att göra detsamma!

Roy Blad är kocken i Malmö stad som tidigare har fått stor uppmärksamhet för sin kreativa kokkonst. Genom att återskapa traditionella rätter i form av patéer och timbalkost* har han revolutionerat middagsmaten som serveras till personer med tugg- och sväljsvårigheter.

2008 fick Roy Blad även Malmö stads miljöpris för sitt aktiva arbete för ekologisk mat. Men generellt tycker han att den gröna omställningen fortfarande går trögt inom Vård och omsorg. Därför har han nu höjt ribban för sitt eget miljöarbete och hoppas att inspirera fler kockar. En utmaning att bita i.

– Ekologisk mat är dyrare och ekonomin krockar ibland med visionerna. Ofta är offentligt fokus mest på skolmaten. Därför gäller det att tänka till och planera. Vi är det första äldreboendet jag känner till som har infört en vegetarisk dag, nu hoppas jag att fler vågar göra detsamma, säger han.

På Husiegård handlar miljöarbetet om att minska på köttkonsumtionen och matsvinnet, att köpa miljömärkt fisk, ta tillvara på rester och anpassa maten efter säsong och kampanjpriser. Att använda bra fetter, som ekologisk rapsolja och äkta grädde, är också viktigt då äldre behöver mycket energi. Matsedlarna planeras högst två veckor i taget, och då endast för lunch, för att skapa utrymme för flexibilitet. ´

– Det är svårare att laga vegetarisk mat till äldre eftersom de är så smakkonservativa. Alla rätter måste vara identiska med den kost de är vana vid. Men hittills har jag faktiskt inte fått några reaktioner, förutom när jag serverade linssoppa. Det blev ingen höjdare, så det gör jag inte om.

*Pastejliknande maträtt gjord på färs av exempelvis kalv, fågel eller fisk.

Kontaktpersoner för mer information:

Roy Blad, kock

roy.blad@malmo.se