Även funktionsstödsförvaltningen utreder vaccinationskrav vid nyanställningar

Även funktionsstödsförvaltningen utreder vaccinationskrav vid nyanställningar

Ordförande i funktionsstödsnämnden Roko Kursar (L) tog idag ett ordförandebeslut att uppdra åt funktionsstödsförvaltningen att utreda frågan avseende förutsättningar för vaccinationskrav vid nyanställning av tillsvidareanställd personal i brukarnära verksamheter i funktionsstödsförvaltningen.

Ordförandebeslutet innebär vidare att funktionsstödsförvaltningen även ska i den mån det är möjligt delta i hälsa- vård och omsorgsförvaltningens utredning om vaccinationskrav vid nyanställning. Beslut om utredning bedöms inte kunna vänta tills nästa sammanträde i januari 2022.

Bakgrunden till ordförandebeslutet är gårdagens beslut i hälsa-, vård- och omsorgsnämnden, att ge hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen i uppdrag att undersöka förutsättningarna för att kunna ställa krav på vaccination mot covid-19 vid nyanställning av tillsvidareanställd personal i brukarnära verksamheter.

- Jag fattar detta brådskande beslut idag eftersom vi inte kan vänta till nästa år. Vi måste se över alla möjligheter för att skydda samtliga riskgrupper i vårt samhälle som riskerar att drabbas av särskilt allvarligt sjukdomsförlopp om de blir sjuka i covid-19. Brukarens och patientens rätt till säker service, omsorg och vård måste gå först, säger Roko Kursar (L), ordförande i funktionsstödsnämnden.

- Eftersom smittorisken ökar är det viktigt att funktionsstödsförvaltningen, liksom hälsa- vård- och omsorgsförvaltningen gör vad som är möjligt för att skydda såväl brukare som personal mot risken att smittas av covid-19. Därför stöder jag ordförandens beslut, säger Bengt Persson (S), 1:e vice ordförande i funktionsstödsnämnden.

För ytterligare information, kontakta:

Roko Kursar via Ursula Savonius, politisk sekreterare, 0738-56 79 36, ursula.savonius@malmo.se

Bengt Persson nås på 0703-557407