Amphibia – att leva på hoppet

Amphibia – att leva på hoppet

Den 6 juni öppnar fotoutställningen Amphibia – att leva på hoppet på Slottsholmen, Malmö Museer. I sex års tid har naturfotografen Magnus Lundgren följt skånska grodor och paddor på land och i vatten.

I Amphibia bjuds besökarna att följa med på denna förunderliga fotografiska resa i grodperspektiv. Utställningen har dessutom en rumänsk krydda med bilder från en av Europas absolut viktigaste våtmarker - Donaudeltat.

Magnus Lundgren, världsberömd naturfotograf från Skanör, presenterar en visuell och estetisk berättelse om groddjurens sinnrika vedermödor. Vi får följa med ner under ytan och uppleva hett kärleksliv och utsatthet.
Magnus bilder har publicerats världen över och han har fått flera prestigefyllda utmärkelser, bland annat European Wildlife Photographer of the Year 2011. Idag arbetar Magnus i världens största naturbevarande kommunikationsprojekt Wild Wonders of Europe, och han är grundare till Exposure Expeditions.

Om grodor…
Skåne kan betecknas som ett svensk groddjurseldorado, tio av Sveriges elva grod-och paddarter lever här. En samlad naturvårdsinsats startade på 1990-talet och idag finns det skyddade naturreservat med återskapade populationer.
Med hela världen som perspektiv är groddjuren bland de allra mest hotade djurgrupperna. Utdikning av kulturlandskapet torrlägger våtmarker, kärr och dammar och antalet grundvatten minskar. Andra hot är människans intensiva användning av konstgödsel och biltrafiken.

Amphibia – att leva på hoppet visas 6 juni 2014–15 januari 2015 på Slottsholmen, Malmö Museer.

Merja Diaz, Malmö Museer, tel 0708-24 44 54, e-post merja.diaz@malmo.se

Magnus Lundgren anträffbar för intervjuer 2–4 juni
- Kontakta Magnus direkt på tel +46 708 753610, e-post: magnus@wild-wonders.com
- Alternativt kontakta Merja Diaz, kontaktuppgifter se ovan.

Invigning 6 juni kl. 14.00
Utställningen invigs av ekolog Mats Wirén. Magnus Lundgren finns på plats under invigningen. Pressen hälsas välkommen! Plats: Slottsholmen, Malmö Museer.

Slottsholmens entré öppnar igen!
Den 6 juni är också den dag Malmö Museer och Malmö Konstmuseum öppnar entrén på Slottsholmen igen efter ombyggnationen. Själva det nya Akvariet öppnar igen i början av 2015.

Kulturförvaltningen: Louise Andersson

Kommunikatör Wisdome-projektet på Malmö Museer 040-34 42 00