Annorlunda videosatsning i sociala medier för att locka fler till arbetsgivaren Malmö stad

Idag, den 3 juni, släpps den första videon i serien "Jobba i Malmö stad". Videoserien är en del av Malmö stads employer branding-satsning i sociala medier med syftet att få fler personer att intressera sig för att jobba i Malmö stad.

Videoserien är filmad av deltagare från Malmö stads daglig verksamhet. Reportrarna fick en lista över de 400 olika yrken som finns i Malmö stad och valde själv ut vilka yrken de var nyfikna på. Därefter har de själv arbetat med koncept, manus, filmning och klippning.

Först ut i serien är Tomas Lindell som är konservator. Med en viss regelbundenhet kommer nya filmer att släppas, främst på Facebooksidan www.facebook.com/jobbaimalmostad och YouTube.

Jobba i Malmö stad och daglig verksamhet
Konceptet ”Jobba i Malmö stad” finns idag på Facebook och Instagram, och är en del av Malmö stads employer branding-satsning i sociala medier.

- Videoserien är ett komplement till dessa kanaler, för att på ett levande sätt visa vad man kan jobba med i Malmö stad – vilka olika yrken som finns och hur en arbetsvardag kan se ut. Få vet att det finns en så stor variation på karriärsmöjligheter och yrkesinriktningar inom kommun som det faktiskt finns, säger Linda Nordgren, kommunikatör med ansvar för employer branding och sociala medier i Malmö stad.

Syftet med daglig verksamhet är att ge meningsfull sysselsättning till personer med funktionsnedsättning. Ambitionen är att så många som möjligt ska få arbeta på vanliga arbetsplatser och i förlängningen också få ett riktigt lönearbete.

- Reportrarna från daglig verksamhet tycker det har varit ett spännande och intressant uppdrag, mycket för att de har fått arbeta helt självständigt. Att göra videosatsningen i samarbete med dem ger ett unikt extra värde till satsningen och vi är jättestolta över resultatet, säger Linda Nordgren.

www.facebook.com/jobbaimalmostad
www.instagram.com/jobba_i_malmostad
Daglig verksamhet
Följ videoserien här!

För mer information, kontakta Linda Nordgren, kommunikatör, tel: 072-182 72 01

På bilden: Reportrarna på daglig verksamhet/Antennen FilmProduktion – från vänster: Michael Dahlberg, Fredrik Stegmann, Bertil Johansson och Stefan Truedsson. Mikael Sörensen saknas på bilden.