Arbetet med att nå högt ställda klimatmål fortsätter

Arbetet med att nå högt ställda klimatmål fortsätter

Kommunstyrelsens arbetsutskott har fattat beslut om att godkänna fyra ansökningar om medel från miljönämnden, i syfte att accelerera klimatomställningen. Två av ansökningarna ska lägga grunden för nettonollutsläpp i Malmö stads organisation och 100 procent förnybar energikonsumtion i Malmö. Medel avsätts också för en utredning angående elförsörjningen och en förundersökning om energilagring med hjälp av vätgas.

Kommunledningen har höga ambitioner i sitt klimat- och miljöarbete och vill vara en föregångare som kan inspirera andra. Malmö stad ämnar ta sitt ansvar för att hålla nere den globala uppvärmningen enligt Parisavtalet, och för att nå de ambitiösa målen behöver omställningar ske inom Malmö stads egen organisation, men även inom näringslivet och hos medborgarna. Potentiella lösningar som skulle kunna göra en stor skillnad för miljön behöver utredas. De fyra projekt som nu har beviljats medel täcker upp ett brett spektrum av utmaningar.

1. En utredning om hur Malmö stads organisation ska uppnå nettonollutsläpp.
  2. En ansökan om medel för projektet Klimatneutralt Malmö 2030: 100 procent förnybar energi.
  3. En ansökan om medel för genomförande av en förundersökning för att identifiera förutsättningarna att använda vätgas för energilagring.
  4. En utredning för att utreda nuläget kring Malmös elförsörjning och analysera eventuella åtgärder framåt.

Sammantaget ger de olika projekten en god grund att jobba vidare med, i riktning mot Agenda 2030, Parisavtalet och Malmö stads egna mål. Arbetet kommer till stor del att ske inom ramen för klimatomställning Malmö, vilket är det praktiska genomförandet av miljöprogrammet för 2021-2030.

– Malmö ska fortsatt ligga i framkant och driva på i den nödvändiga gröna omställningen. Att världens städer förmår leda och samla andra aktörer är avgörande för att nå ambitionerna i Parisavtalet. Därför är jag väldigt glad för det stora engagemang som finns bland många som lever och verkar i Malmö och med de här initiativen tar vi ytterligare nya grepp för att tillsammans med flera leva upp till våra högt ställda klimatmål, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

– Jag hoppas att dessa projekt ska ges oss bra underlag för beslut som har potential att göra stor skillnad för Malmö. Vi har mycket jobb framför oss och detta är ett bra steg i rätt riktning, säger Simon Chrisander (L), miljökommunalråd och ordförande i miljönämnden.

Kontaktpersoner

Katrin Stjernfeldt Jammeh nås via Vanessa Marko, pressekreterare (S), 0701-48 46 24

Simon Chrisander, 0768-99 24 00

Christoffer Karlsson, pressansvarig (L), 0734-16 64 97