Archeology of Mind - Samtidskonst från en spännande italiensk konstsamling

14.9 - 9.11 2008

ARCHEOLOGY OF MIND
Curator Luigi Fassi

Malmö Konstmuseum visar tillsammans med Fondazione Morra Greco, i Neapel, en utställning med konstverk från deras konstsamling. Konstverken förmedlar en filosofisk, intim och privat känsla med inspiration från omvärlden. Flera av konstnärerna, som hör till samtidskonstens främsta och mest omtalade, ställer också ut i Sverige för första gången. Utställningen låter oss göra en resa genom medvetandets arkeologi. Här ingår personliga minnen från det förflutna som blandas med gotiska och traditionella influenser, men även visionära idéer om drömvärldar och en intellektuell fascination inför våld. Konstnären lyssnar till minnet och spejar mot en vision som blickar tillbaka mot det förflutna. Bristen på dagsaktuella referenser är i själva verket ett medvetet försök att utforska verkligheten utifrån sofistikerade och undermedvetna perspektiv, både oförutsägbara och försummade. Meditation och omsorgsfull reflexion ger en nyckel till denna konst där överraskning och förundran först mot slutet överrumplar betraktaren.

Deltagande konstnärer är: Mark Dion (USA), Jimmie Durham (USA), Jonathan Monk (UK), Markus Schinwald (Österrike), David Claerbout (Belgien), Seb Patane (Italien), Ceryth Wyn Evans (UK), Lorenzo Scotto di Luzio (Italien), Susanne Bürner (Tyskland), Urs Fischer (Schweiz), Michael Sailstorfer (Tyskland), Josephine Pryde (UK), Francesca Woodman (USA), Peter Land (Danmark), Julius Koller (Slovakien), Fernando Ortega (Mexiko), Ilias Papiliakis (Grekland), Rodney Graham (Kanada), Diego Perrone (Italien), Callum Morton (Australien) och Georg Herold (Tyskland).

Fondazione Morra Greco är ett konstcentra för samtidskonst i Neapel, Italien, som förutom att samla konst, bjuder in unga konstnärer för att arbeta på plats under längre perioder och experimenterar med olika utställningsformer. Fondazione Morra Grecos konstsamling består av över 200 konstverk av unga lovande eller etablerade internationella samtidskonstnärer, där ibland flera från Skandinavien.

För mer information besök deras websida: www.fondazionemorragreco.com

Vernissage: Välkommen till vernissage söndagen den 14 september kl 13 med välkomsttal av Carina Nilsson, Malmö Kulturnämnds ordförande, Dr. Maurizio Morra Greco, från Fondazione Morra Greco samt utställningens curator Luigi Fassi.

Förhandsvisning: För press och konstskribenter finns möjlighet att se utställningen fredagen den 12 september kl. 13-15.

___________________________________________________________________

För mer information och pressbilder

Besök museets websida www.malmo.se/konstmuseum Eller kontakta:

Marika Reuterswärd tel. 040-344427 e-post marika.reutersward@malmo.se

Malmö Konstmuseum

Malmöhusvägen, Box 406, SE-201 24 Malmö Tel. +46-(0)341000 (vx) Fax +46-(0)40-124097

E-post: malmokonstmuseum@malmo.se Websida: www.malmo.se/konstmuseum