Avtal klart för nytt IT-stöd för Malmö stads vård- och omsorgsverksamhet

Malmö stad har tecknat avtal med Tieto Sweden Healthcare & Welfare AB för leverans av nytt verksamhetssystem för Malmö stads vård- och omsorg.

Vård- och omsorg är en av Malmö stads kärnverksamheter och utgör nästan en tredjedel av kommunens verksamhet. Avtal har nu tecknats med leverantör för ett nytt verksamhetssystem som stödjer samtliga processer och lagrum inom vård- och omsorgsverksamheterna från beslut och verkställighet till uppföljning. Systemet gör det också möjligt för olika vårdgivare att utbyta information, såsom exempelvis Malmö stads nämnder, Region Skåne och privata vårdgivare.

- Med leverantören Tieto och verksamhetssystemet Procapita kommer Malmö stad att få det IT- stöd som behövs för att bedriva en effektiv och säker vård och omsorg och för att i ett nästa steg kunna erbjuda olika eTjänster till medborgare, säger Per Lövgren, controller på avdelningen för vård och omsorg på stadskontoret i Malmö stad.

Verksamhetssystemet utgör navet för stora delar av verksamheten och är ingången för alla brukare till vård- och omsorgsverksamheten i Malmö stad. Det handlar om hantering av information, dokumentation, kommunikation, resursfördelning, återrapportering av utförda insatser, schemaläggning, boendeadministration och arkivering. Cirka 6000 medarbetare berörs av det nya verksamhetssystemet.

Kommunfullmäktige fattade i budget 2011 beslut om att Malmö stad aktivt skulle följa utvecklingen
av IT inom vård och omsorg. För att garantera en effektiv och rättsäker vård som både underlättar för personalen och höjer kvaliteten. Medel avsattes för en förstudie om IT‐system för vård och omsorg, och förstudien utmynnade i ett beslut om upphandling.

Upphandlingsprocessen är nu avslutad och Malmö stads avdelning för vård och omsorg har tecknat avtal med Tieto Sweden Healthcare & Welfare AB som kommer att leverera det nya verksamhetssystemet.

- Det har varit en lång process, men vi har hela tiden haft ett tydligt mål. För att ta oss dit använde vi oss av upphandlingsförfarandet konkurrenspräglad dialog. På så sätt kunde vi, genom dialog med potentiella leverantörer, ytterligare involvera och nyttja marknadens kompetens och erfarenhet för att finna de lösningar som gör att verksamhetens behov tillgodoses, säger Ebba Bertilsdotter, upphandlare på ekonomiavdelningen på stadskontoret i Malmö stad.

Systemet beräknas vara i drift 1 januari 2015.

För mer information om avtalet, kontakta:
Per Lövgren, controller, avdelningen för vård- och omsorg, Stadskontoret, Malmö stad, tfn: 040-34 11 54, 0766-32 65 76
Ebba Bertilsdotter, upphandlare, ekonomiavdelningen, Stadskontoret, Malmö stad, tfn: 040-34 49 79, 0734-30 26 63

FAKTA Verksamhetsstöd för vård och omsorgsverksamheten
Kommunens upphandling av ett framtida verksamhetssystem för vård- och omsorgsverksamheterna omfattar utöver kommunlicens för IT-system även implementering, utveckling av kundspecifika lösningar, utbildning, driftstöd, support, underhåll och konvertering. Vidare är det minst sex integrationer mellan verksamhetssystem och övriga system i kommunens IT-miljö som under implementeringen ska på plats.