Azhar Al-Rubaie, Malmös nya fristadsgäst, på plats i staden. Foto: Malmö stad

Azhar Al-Rubaie är Malmö stads nya fristadsjournalist

Tidigare i vår anlände den Irakiske journalisten Azhar Al-Rubaie, stadens nyaste fristadsgäst, till Malmö. Azhar har bland annat rapporterat om de våldsamma protesterna mot korruption och bristande yttrandefrihet i Basra i Irak under sommaren 2018. Nu blir han Malmös nionde fristadsgäst och kommer verka i Malmö under de kommande två åren.

Azhar Al-Rubaies intresse för rättvisa och journalistik har funnits med honom genom hela livet. 2016 tog Azhar examen från Basras universitetet i Irak, men inte inom journalistik – utan som veterinär. Hans tidiga intresse för journalistik hade dock inte svalnat, och vid sidan av sin veterinärmottagning arbetade han som frilansjournalist med ett speciellt fokus på frågor som rörde politik, HBTQI-frågor och mänskliga rättigheter.

När protesterna i Basra, Irak, bröt ut 2018 blev Azhar en av få journalister som befann sig i händelsernas centrum. Azhars direktrapportering om situationen i Basra blev snart publicerad i både internationell och västerländsk media, vilket ledde till att Azhar blev utsatt för hot och hat. Till slut gick det så pass långt att han blev tvungen att lämna Irak.

- Odemokratiska regeringar är väl medvetna om att det fria ordet är mycket mer kraftfullt än vad de själva är och gör allt i sin makt för att kontrollera vilken information som når folket. Journalister och personer som står upp för andra åsikter är farliga och ska censureras eller tystas helt, något som skedde för mig och gjorde att jag blev tvungen att lämna Irak, berättar Azhar Al-Rubaie.

Azhar sökte en säker plats att flytta till, beslutade sig för att ansöka till ICORN och fick möjligheten till residens i Malmö. Han har nu varit i staden i ett par veckor, och trivs redan. Under sina två fristadsår i Malmö planerar han att fortsätta utvecklas inom sitt skrivande, gärna genom att studera en journalistisk masterutbildning. Men drömmarna tar inte slut där, och Azhar har redan förhoppningar och planer på större skrivprojekt som han hoppas kunna arbeta med under sin tid som fristadsgäst.

- Jag skulle verkligen vilja skriva en bok, kanske om yttrandefrihet i världen och i Irak. Jag tror det finns både krafter och nätverk i Malmö som skulle kunna hjälpa mig i den processen. Det är åtminstone något jag vill undersöka närmare. Eller kanske bygga upp en plattform som kan underlätta för människor att på olika sätt göra sin röst hörd. Sen vill jag gärna lära mig svenska så snabbt som möjligt också. Engelska fungerar bra, men med svenska kan jag enklare lära mig mer om det svenska samhället och den svenska kulturen, säger Azhar Al-Rubaie.

Kontakt
Jude Chukwuma Dibia, projektledare fristadsprogrammet, kulturförvaltningen, Malmö stad
judechukwuma.dibia@malmo.se

Utskickat av: