Bär alla vägar verkligen till Rom? Föreläsning och paneldiskussion om vuxenutbildningens framtida utmaningar

Den 23 mars kl 9-12 på Stadsbiblioteket i Malmö, Röda rummet

Medverkande:
Mats Söderberg
, vuxenutbildningsansvarig, Sveriges kommuner och landsting.
Kent Johansson, ordförande för Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation samt ledamot av EU:s Regionkommitté.
Kent Andersson, kommunalråd, Integration och arbetsmarknad, Malmö stad.
Josefin Lundén, högskolestuderande, fd elev på Östra Grevie Folkhögskola.
Lennart Olausson, rektor, Malmö Högskola.
Gunilla Håkansson, SFI-rektor, Malmö stad.
Matz Nilson, utbildningsdirektör Malmö stad.

Hur bra samarbetar vuxenutbildningen egentligen över gränserna? Och hur klarar vuxenutbildningen uppdraget att göra en helhetsbedömning av individens faktiska kunskaper och kompetenser. Hur kan man tillgodose nya kunskapsbehov? Politiker, vuxenstuderande och andra som är intresserade av dessa frågor bjuds in till en halvdag på Stadsbiblioteket i Malmö.

Vuxnas lärande idag är ett område med många utmaningar. Samhälls­förändringar och snabba konjunktursvängningar ställer helt nya krav på kunskaper och kompetens - och följaktligen även på de organisationer som ska stå för kunskapsförsörjningen. Idag har vuxenutbildningen i kommunerna minskat till hälften jämfört med för tio år sedan samtidigt som den stigande arbetslösheten kommer att öka efterfrågan på utbildnings-platser.

År 2006 slog EU fast åtta nyckelkompetenser som är avgörande för individens och samhällets utveckling. Nyckelkompetens definierades som "den kompetens som alla individer behöver för personlig utveckling och utveckling, aktivt medborgarskap, social integration och sysselsättning".

De åtta nyckelkompetenserna:

1. Kommunikation på modersmålet.
2. Kommunikation på främmande språk.
3. Matematiskt kunnande och grundläggande vetenskaplig och teknisk kompetens.
4. Digital kompetens.
5. Lära att lära.
6. Social och medborgerlig kompetens.
7. Initiativförmåga och företagaranda.
8. Kulturell medvetenhet och kulturella uttrycksformer.

Redan nu ser vi att nya kompetenser måste läggas till listan, t ex kreativitet, samarbets­förmåga och mod att ifrågasätta. För att klara alla utmaningar måste alla vägar till kunskap, formella och informella, leda till ett samlat mål - och även kunna beaktas när individens kompetens ska bedömas.

Dessa och andra viktiga frågor kommer att belysas ur ett europeiskt, nationellt och regionalt perspektiv vid seminariet "Bär alla vägar verkligen till Rom?"

Seminariet är ett samarrangemang mellan Kommunförbundet i Skåne, Utbildnings­förvaltningen i Malmö stad, Stadsbiblioteket i Malmö och Östra Grevie Folkhögskola.

För ytterligare information kontakta:
Linda Johansson 0768-502880 eller Maria Andersson 0768-502883 på Stadsbiblioteket.

Varmt välkomna!

Eva Jönsson