Bästa rastplatsen i Skåne finns i Malmö

Skånegården har utsetts till Skånes bästa rastplats 2005. Utmärkelsen är resultatet av en riksomfattande kontroll av landets rastplatser som årligen utförs av Motormännens vägombud och medlemmar. Imorgon den 27 juni kl 10.30 mottar Skånegården en skylt med den hedrande utmärkelsen. 2005 års bästa rastplats i Skåne ligger vid Skånegården, strax intill Öresundsbrons fäste. I flera år har Motormännens Riksförbund skickat ut så kallade vägpatruller runtom i Sverige för att bland annat kontrollera rastplatsernas utförande och skötsel. Rastplatserna kontrolleras minst två gånger om året och bedöms efter nio olika kriterier. Resultatet sammanställs likformigt över hela landet och därefter koras en mästare dels på riksnivå, dels på regional nivå. Verksamhetens goda resultat uppmärksammas genom att Motormännens Riksförbund sätter upp en skylt med den fina utmärkelsen på Skånegården, imorgon tisdag den 27 juni kl 10.30. Närvarande vid ceremonin är: Lars Carmén, turistdirektör Malmö stad Anna Åmvall, platsansvarig Skånegårdens turistinformation Thomas Erlandsson, vägdirektör för Vägverket Region Skåne Bertil Möller, vägombud i Skåne för Motormännens Riksförbund Kjell-Arne Wallin, Klubb Sydväst i Motormännens Riksförbund Lennart Svensson, Klubb Nordväst i Motormännens Riksförbund Vägbeskrivning till Skånegården: Skånegården är belägen i Bunkeflost rand och nås lättast via Gottorpsvägen. Från Gottorpsvägen finns skylt till Skånegården (kör in på Halmgatan och följ vägen till Skånegården). För närmare information kontakta: Elisabet Corengia, pressansvarig Malmö Turism, tel 040-34 22 05 eller 0709-34 22 05 Bertil Möller, Motormännens Riksförbunds vägombud i Skåne, tel 0733-38 15 80