Baltiska jubileumsåret 2014

I år firas 100-årsjubileet av Baltiska utställningen som hölls i Malmö 1914. Under året arrangerar Malmö stad, Malmös kulturinstitutioner och andra aktörer en mängd olika utställningar, föredrag och andra evenemang för att fira Baltiska jubileumsåret. Nu lanseras www.baltiska2014.se - en sida med samlad information om jubileumsåret.

Baltiska utställningen 1914 visade upp den tidens tekniska framgångar men också kulturell förfining, idrottsliga prestationer och lantbrukets moderna utveckling. 1700 utställare från Sverige, Danmark, Tyskland och Ryssland samlades på det stora utställningsområdet där Pildammsparken ligger idag. Utställningen invigdes den 15 maj 1914 och var verkligen fantastisk, modern och överdådig i alla avseenden.

Ett urval av evenemangen med koppling till Baltiska jubileumsåret 2014

Under året arrangerar Malmö stad, Malmös kulturinstitutioner och andra aktörer en mängd olika utställningar, föredrag och andra evenemang på temat, här är några av dem:

• Specialkomponerat ljus- och ljudspel i Pildammsparken  På dagen hundra år efter Baltiska utställningen är det premiär för ett längre ljus- och ljudspel på fontänerna och på den stora vattenväggen i Pildammsparken. Premiärvisningen blir torsdagen den 15 maj kl 22 och sedan visas den varje kväll hela sommaren.
  • Den vita staden 1914  Upplev utställningsmiljön 1914 genom ett tiotal bilder i storformat, direkt på plats i Pildammsparken. Bilderna är tagna av den kungliga hovfotografen Albert Wilhelm (1871-1947) och visas den 15 maj-14 september.
  • Baltiska spelen 1914  Baltiska spelen var indelade i tre tävlingsperioder – gymnastik, idrott och segling. Seglingen blev inte av då första världskriget utbröt. Tävlingarna ägde rum på Malmö Idrottsplats och Ribersborgs kallbadhus. Utställning på Idrottsmuseet den 18 maj-30 september.
  • Historiska föredrag  Malmö Högskola, Stadsarkivet och Stadsbiblioteket arrangerar ett flertal olika föredrag på temat under hela året.
  • Vår rättmätiga plats  En utställning om hur kvinnor kämpade för sin rösträtt och vad som hände sedan. Malmö Konstmuseum presenterar ett tiotal olika samtidskonstprojekt kring temat kvinnlig rösträtt efter inspiration från den Baltiska utställningen 1914, visas 5 juni-7 september.
  • Möbeldesign i arv  Stefan Borselius morfar fick i uppdrag att rita ett möblemang som ställdes ut 1914. Möblemanget visas ackompanjerat av en möbelgrupp som Stefan Borselius formgivit i nutid och samtidigt belyses förra seklets möbelformgivning från olika vinklar. Form/Design Center 5 juni-24 augusti.
  • Tora Vega Holmström – Kosmopolit, kvinna och konstnär  Skånska Tora Vega Holmström (1880-1967) var en av de lokala skånska konstnärerna som deltog i den Baltiska utställningen. Hennes verk visas på Moderna Museet Malmö 6 juni-31 augusti.
  • Modernautställningen 2014  Den tredje upplagan av Modernautställningen öppnar på Moderna Museet Malmö den 20 september. Denna gång har Moderna Museet, med anledning av Baltiska jubileumsåret, valt att inte endast belysa den svenska konstscenen utan även rikta blickarna mot våra grannländer i Östersjöområdet.
  • Ryska samlingen i ett nytt ljus (arbetsnamn)  På Baltiska utställningen visades över 3500 verk av den tidens främsta samtidskonstnärer från länderna runt Östersjön. När första världskriget bröt ut blev en del av den ryska konsten kvar i Malmö. Med start den 11 oktober visar Malmö Konstmuseum den ryska samlingen i dialog med nordisk sekelskifteskonst.
  • Sommarsol och mörka moln – Malmö 1914  Framåtanda och framtidstro präglade den Baltiska utställningen 1914. Genom en fiktiv 14-årig flicka berättas och kommenteras händelserna i staden. Besökaren får en nära inblick i levnadsvillkoren för de mindre priviligierade malmöborna. Utställningen öppnar den 11 oktober på Malmö Museer.

Ny hemsida

All information om Baltiska jubileumsåret, historik, kuriosa och evenemangsinformation finns på www.baltiska2014.se

För mer information kontakta:

• Linda Kapusta, kommunikatör, Kulturförvaltningen, tel: 040-34 48 57

• Göran Larsson, chef Malmö Museer, tel: 0708-38 45 03