Beslut fattat om nya stramare riktlinjer för ekonomiskt bistånd

Beslut fattat om nya stramare riktlinjer för ekonomiskt bistånd

De nya riktlinjerna för ekonomiskt bistånd innebär bland annat att försörjningsstödet får en förstärkt koppling till arbete. Alla som kan jobba ska jobba. Även för vuxna som saknar rätt att uppehålla sig i Sverige ändras kriterierna.

Efter fem månaders utredning fattade arbetsmarknads- och socialnämnden idag beslut om nya riktlinjer för försörjningsstöd och ekonomiskt bistånd i övrigt. De tidigare riktlinjerna har gällt sedan 2013.

En av socialtjänstens huvuduppgifter är att hjälpa personer med försörjningsstöd att kunna försörja sig själva. Detta fokus förstärks ytterligare med de nya riktlinjerna.

Den som inte har arbete ska vara inskriven på Arbetsförmedlingen och är skyldig att aktivt söka och även godta lämpligt arbete. I skyldigheten ingår också att delta i den verksamhet som samhället ställer till förfogande för arbetslösa inom ramen för arbetsmarknadspolitiken. Arbetsmarknads- och socialförvaltningen erbjuder kompletterande arbetsmarknadsinsatser till Arbetsförmedlingens.

Det ska alltid ställas krav på adress som möjliggör hembesök för att bevilja ersättning för bostad. Detta gäller alla. Socialtjänsten kommer också att göra tätare uppföljningar av beviljat bistånd.

Personer som inte har tillstånd att vistas i Sverige saknar legal bosättning i landet och ska därför lämna Sverige. Det åligger dem att följa svensk lag och beslut tagna av annan myndighet. Samtidigt kan de ha rätt till stöd.

Grundregeln för vuxna utan tillstånd att vistas i Sverige är att enbart bevilja tillfälligt nödbistånd i fall då synnerliga skäl föreligger. Det gäller framför allt situationer som uppstår oväntat och oförutsett då personen vistas i Malmö.

Principen om barnets bästa kommer till uttryck i barnkonventionen och i socialtjänstlagen. Barn ska, i de fall det bedöms lämpligt, även fortsättningsvis kunna beviljas bistånd till en skälig levnadsnivå. Utifrån principen om barnets bästa kan det innebära att barn beviljas bistånd medan deras föräldrar enbart beviljas nödhjälp. Bistånd till barnen kan beviljas upp till riksnorm. Med hänsyn till barns bästa kan även bistånd beviljas till en rimlig boendekostnad som utgår från barnets behov.

– Kommunen och Arbetsförmedlingen erbjuder skarpa insatser för att komma i arbete. Då är det bra att vi förstärker linjen att den som kan jobba ska jobba. Vi förtydligar också att vuxna som inte har rätt att vistas i landet inte har rätt till stöd mer än i akuta nödfall. Samtidigt kan vi inte lasta barn för deras föräldrars val, säger Sedat Arif (S), ordförande i arbetsmarknads- och socialnämnden.

– I Malmö ska alla barn ha rätt till mat i magen, kläder på kroppen och tak över huvudet, vi är stolta över att Malmö fortsätter erbjuda stöd till papperslösa barn, säger Janne Grönholm (MP), vice ordförande i arbetsmarknads- och socialnämnden.

Fakta

• Antal hushåll i Malmö som någon gång fått ekonomiskt bistånd är hittills i år (perioden januari-oktober): 14.666 hushåll. Det är 234 hushåll färre än samma period 2016 och 762 hushåll färre än samma period 2015.
• Cirka 40 % av de hushåll som beviljades ekonomiskt bistånd i Sverige år 2016 hade långvarigt behov av bistånd, det vill säga att behovet omfattade minst tio av årets tolv månader.

För ytterligare information, kontakta:
Sedat Arif, 0708-33 84 10, sedat.arif@malmo.se
Janne Grönholm, 0733-61 07 60, janne.gronholm@malmo.se
Anders Malmström, politisk sekreterare, 0768-70 79 52, anders.malmstrom@malmo.se