Bra bemötande och trygg miljö viktigt för kvinnor som anmäler våld

Gott bemötande och en trygg miljö är centralt för kvinnor som polisanmäler att de utsatts för våld eller sexuella övergrepp. En majoritet känner sig väl behandlade men fortfarande finns brister vid förhör, i samarbetet mellan myndigheter samt i sjukvårdens bemötande och dokumentation av skador. Det är de preliminära resultaten av en enkätundersökning genomförd av forskare vid Rättssociologiska enheten, Lunds universitet.

Undersökningen bygger på en enkät besvarad av 29 kvinnor som anmält brott rörande våld i nära relationer, under januari till augusti 2008, och som utretts i Polisens lokaler på Porslinsgatan i Malmö samt reslutat från 10 djupintervjuer. En majoritet av kvinnorna hade utsatts för såväl sexual- som våldsbrott.

Enkäten är en del av utvärderingen av Projekt Karin, Polismyndigheten i Skåne och Malmö stads samverkansprojekt där våldsutsatta kvinnor och deras barn efter gjord polisanmälan kan träffa polisen, socialrådgivare, gynekologer och rättsläkare i en lugn och trygg miljö. Projekt Karins verksamhet, vars syfte är att svara mot de brister som känts till sedan tidigare, är skapad med den utsattas behov i centrum och är tänkt att bli en nationell modell.

- Vad vi kan se är att majoriteten av de tillfrågade är nöjda med bemötandet vid anmälan men cirka en tredjedel upplever sig har blivit dåligt bemötta, säger rättssociologen Annika Rejmer som leder utvärderingen.

- Fyrtio procent av kvinnorna har upplevt förhörssituationen som stressande, men en lugn miljö och tillräckligt med tid att berätta är viktigt. Positivt är att över 80 procent av de kvinnor som förhörts har känt att de blivit lyssnade på, trodda och bemötta med respekt. En grupp har dock upplevt att förhöraren brustit i medkänsla och hjälpsamhet.

Tre av tio efterlyser bättre information om hjälpinsatser och en tätare samverkan mellan inblandade myndigheter. Kontakt bör också förmedlas med Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan då mångas situation på arbetsplatsen också påverkats.

Den fysiska miljön upplevs som viktig i samband med anmälan och utredning. Det ska vara trivsamt, rent och tryggt samt finnas något att göra för medföljande barn.

Ett annat viktigt förbättringsområde är sjukvården.

- Ett par kvinnor har upplevt att kontakten med sjukvården inte fungerat. Det har saknats förståelse och empati samt kunskap om hur viktigt det är att dokumentera uppkomna skador, säger Annika Rejmer.

Under våren genomförs en ny enkätundersökning samt intervjuer där våldsutsatta kvinnor och barn som fått tillgång till Projekt Karin får ge sina synpunkter.

För mer information kontakta:
Annika Rejmer
, Rättsociologiska enheten, Lunds universitet, tel 046-222 36 55, mobil 0734-22 88 34

Anna Gustafsson
, projektledare, Polismyndigheten i Skåne, tel 040-20 11 29, mobil 070-211 00 30

Margot Olsson, samordnare, Kvinnofridsprogrammet Malmö stad, tel 040-34 93 12, mobil 070-818 91 69

Projekt Karin är en del av regeringens handlingsplan mot våld i nära relationer och leds av Rikspolisstyrelsen. Se även www.projektkarin.se