Bret Easton Ellis, Karin Mamma Andersson och Marie NDiaye besöker Författarscenen på Malmö stadsbibliotek i höst. Foto: Casey Nelson, Sara Mac Key, Francesca Mantovani / Gallimard

Bret Easton Ellis en av nio gäster på Författarscenen i Malmö

Författarscenens höstprogram bjuder på gäster från sju olika länder med samtal om hur framförallt den europeiska litteraturen och samhället mår just nu. Bland gästerna märks också amerikanska Bret Easton Ellis tillsammans med Linton Kwesi Johnson, Timothy Garton Ash, Rosa Liksom och Petra Rautiainen, Karin Mamma Andersson och Cilla Naumann, Jelena Kostiutjenko och Marie NDiaye.

Bret Easton Ellis är i höst aktuell med den svenska översättningen av sin senaste roman ”Skärvorna” och gästar Författarscenen 25 oktober.

– Få författare har samma förmåga som Easton Ellis att göra läsaren osäker på var hen befinner sig, att bygga upp den osäkerheten och en obehagskänsla. Det är fantastiskt att tänka att det snart har gått fyra decennier sedan han debuterade och vilka olika läsekretsar han tilltalar. Han är verkligen förtjänt av begreppet kultförfattare, säger Författarscenens producent Per Bergström.

Hösten inleds med Linton Kwesi Johnson

Hösten program börjar den 12 september med den legendariske poeten och musikern Linton Kwesi Johnson i ett samtal med den zimbabwiska författaren Tsitsi Dangarembga.

– Johnson har sedan sjuttiotalet varit en av sin generations viktigaste kulturella och politiska röster i Storbritannien. Få har haft ett större inflytande över det senaste decenniet brittiska poesiscen och lika kompromisslöst skildrat 1980-talets Storbritannien. Att Johnson hos oss dessutom samtalar med Tsitsi Dangarembga, för vem han har haft stor betydelse, är ett världsunikt gigantmöte.

Om Johnson kan ge en inblick i hur den brittiska litteraturscenen förändrats de senaste decennierna, så möts författarna Rosa Liksom och Petra Routiainen 2 november för ett samtal om tillståndet i den finska samtidslitteraturen utifrån sina författarskap.

Möts på scen gör också konstnären Karin Mamma Andersson och författaren Cilla Naumann. I över ett decennium har de båda vännerna korresponderat och samtalar nu den 14 november med Yukiko Duke om sin bok ”Samtalet”.

Samtal om läget i Europa idag

Det politiska läget i Europa, och främst östra Europa, är så klart inget som undgår höstens Författarscen. Den 25 oktober gästas scenen av historikerstjärnan Timothy Garton Ash för ett samtal med Sanimir Resic om sin bok ”Europa: en personlig historia”, europeiska gränsområden och Ukraina. Och den 22 november kommer den ryska journalisten och hbtqi-aktivisten Jelena Kostiutjenko till Malmö, som en del av Malmö stads satsning "Förbjuden kulturvecka".

Kostiutjenko var en av de första journalisterna att rapportera om Pussy Riot liksom massakern på demonstranter i Kazakstan 2011. Efter Rysslands invasion av Ukraina reste hon dit och korsade fronten in till de ryskockuperade områdena för att rapportera därifrån.

– Det är en otroligt viktig röst som skrämmande nog ifjol också utsattes för ett giftmordsförsök.

Den 6 december avslutas höstprogrammet med ett samtal mellan den ständigt nobelpristippade Marie NDiaye och Lawen Mohtadi. NDiaye har bland annat belönats med Goncourtpriset för romanen ”Tre starka kvinnor”.

– NDiaye återkommer ofta till att skildra hur rasism och klass präglar relationer och livet som kvinna, ständigt balanserade på gränsen mellan mänsklig värme och våldsamhet. Att få bjuda malmöpubliken på ett samtal med henne liksom övriga höstens författare känns lika fantastiskt som angeläget.

Program Författarscenen våren 2023

Tisdag 12 september: Linton Kwesi Johnson i samtal med Tsitsi Dangarembga

Onsdag 25 oktober: Bret Easton Ellis i samtal med Johanna Koljonen

Torsdag 26 oktober: Timothy Garton Ash i samtal med Sanimir Resić