Bunkeflomodellen tar time-out

Den riksbekanta satsningen på ökad idrott och motion bland eleverna på Sundsbroskolan (år 6-9) i Bunkeflostrand kommer att upphöra från och med höstterminen. Orsaken är pengabrist, framför allt för att elevunderlaget minskar några år framöver. Det innebär att eleverna kommer att ha tre dagar med fysisk aktivitet och två pass idrott-val kommer att tas bort.

– Det är sjunkande barnkullar i åldern 12-16 år de närmaste åren här i Bunkeflo liksom i övriga Malmö, säger rektor Maria Berben Lidén. Från hösten 2012 kommer underlaget att öka igen eftersom vi haft så stor inflyttning av barnfamiljer i stadsdelen. Så har redan skett på Ängsslättskolan med elever i åldern 6-11 år och därmed kommer de att fortsätta med modellen. Elevökningen totalt är så kraftig att man planerar att bygga ytterligare skolor i stadsdelen Limhamn-Bunkeflo.

Det minskade underlaget slår direkt mot Sundsbroskolans budget och i planeringen för nästa läsår måste nu rektorn ta till det drastiska steget att minska med 4,7 lärartjänster. För att lösa den pedagogiska uppgiften och följa timplanen har hon beslutat att det är den extra insatta idrotten enligt den så kallade Bunkeflomodellen som måste stryka på foten.

– Det gör mig ont att ge avkall på vår idrottsprofil, men jag har inget val i rådande ekonomiska situation, säger Maria Berben Lidén. Några extra pengar från Malmö stad eller stadsdelen står inte att finna.

Presskonferens

Pressen är välkommen till Sundsbroskolan för mer information torsdagen den 27 maj kl 14.00 i konferensrummet vid kansliet. Var vänlig och respektera vår besökspolicy och att eleverna är inne i en intensiv slutfas av sina studier.

Forskningsprojekt som blev motionsmodell

Bunkefloprojektet startade hösten 1999 på Ängslättsskolan i Bunkeflostrand. Satsningen följde eleverna upp i åldrarna och när de började i årskurs 6 på Sundsbroskolan hösten 2004 infördes modellen även där. Alla elever har haft en lektion idrott varje dag året om. De har klätt om och genomfört olika aktiviteter från promenader till träning och bollsporter under ledning av idrottslärare och tränare. Från början var fler föreningar engagerade. Fram till 2008 bidrog dåvarande Bunkeflo IF (nuvarande LB07) med instruktörsresurser. Där efter har skolan genomfört det inom den egna budgetramen.

malmo.se/sundsbroskolan/bunkefloprojektet

För mer information kontakta:

Maria Berben Lidén, rektor Sundsbroskolan

E-post: maria.berben.liden@malmo.se