By light en publikmagnet i höstmörkret

By light i Slottsparken är slut på söndag. Det är ett mycket uppskattat och välbesökt arrangemang. Man beräknar att 60000 människor besökt ljusarrangemanget. Varje kväll har det varit välfyllda guidade turer.

På söndag tar By Light slut men innan dess kommer många till att ta chansen att besöka arrangemanget. Det är fyra guidade turer varje kväll, klockan 17 -20. Turerna är alla välfyllda och uppskattade. Under turerna har hörts röster som "Så mycket folk, det är som under Festivalen" eller "Så här skulle det alltid vara i parken". Under helgen finns möjligheten att få tips för ljussättning av den egna trädgården på seminariet Trädgårdens ljus.

- Jag är jättenöjd med hela arrangemanget. Vi har fått väldigt mycket bra respons från besökarna, säger Bertil Göransson, projektledare för by light.

När by light är över börjar utvärderingen av de nya ljuslösningar som har visats och att ta till vara på de erfarenheter som arrangemanget gett.

Den som vill tycka till om arrangemanget eller rösta på vilken ljussättning man tycker bäst om kan fylla i en lapp i tältet på Lördagsplan eller gå in på hemsidan www.malmo.se/bylight.

För ytterligare information:

Bertil Göransson, projektledare, gatukontoret, Malmö stad, 0706-276400, bertil.goransson@malmo.se

Johan Moritz, ljusdesigner, gatukontoret, Malmö stad, 0706-793121, johan.moritz@malmo.se