Carl Fredrik Hill - maximus pictor

Malmö Konstmuseum 17 februari - 9 april 2012

Pressvisning: torsdag 16 februari kl. 11.

Vernissage: fredag 17 februari kl. 13-16. Invigningstal kl. 14.

För 101 år sedan dog Lundakonstnären Carl Fredrik Hill, en av Sveriges mest mångfacetterade konstnärer. Nu lyfts hans konstnärskap fram i dess helhet på Malmö Konstmuseum. I utställningen presenteras såväl de berömda flodlandskapen och blommande fruktträden från åren i Frankrike som de fascinerande och intensiva teckningarna från sjukdomstiden i Lund.

Carl Fredrik Hill föddes i Lund den 31 maj 1849. ”Jag vill endast nämna att Sverige i mig ska få en målare, vartill de ej sett maken”, skrev Carl Fredrik Hill till sin far våren 1872 från Stockholm, där han bedrev sina studier vid Konstaka­demien. Han kom också att bli en av Sveriges förnämsta landskapsmålare, men fick knappast det erkännande han hade hoppats på under sin livstid. Vintern 1873 reste han till Paris där han väntade sig snabba framgångar – han skulle snart ”slå världen med häpnad och förtjäna pengar som gräs”. Så blev det inte riktigt.

Carl Fredrik Hill återvände, efter ett psykiskt sammanbrott, till sitt barndomshem i Lund 1883. Fram till sin död 1911, skapade Hill verk, laddade och intensiva, som tillhör höjdpunkterna i hans konstnärskap. Med Ragnar Josephsons ord: ”Den andra stora perioden i hans målarliv”. Också nu, som schizofren, hoppades han på framgång och kallade sig maximus pictor, den störste av alla målare. När Hill dog i sitt hem i Lund, 20 februari 1911, var han alltjämt en okänd storhet. Men med sin inre bildvärld föregrep Hill mycket av den konst som växte fram internationellt under 1900-talets första hälft.

Under de hundra år som passerat har utställningarna avlöst varandra, i Sverige och utomlands. Värderingarna har skiftat, och tyngdpunkten har flyttat mellan måleriet från den s.k. friska tiden och sjukdomens bildflöde.

Den aktuella utställningen presenterar båda de skapande perioderna i Hills liv och vi får också se hur de länkas i varandra. Ungdomens målningar från hemstaden Lund, de nu berömda landskapsmålningarna från Frankrike, i vilka Hill sökte avbilda ”ej det banala naturalistiska utan det sannas hjärta”. Mångfalden i Hills skapande under sjukdomstiden exemplifieras av målningar i olja, guld och silver, flera storartade akvareller och bläckteckningar samt bilder i färg- och svartkrita med afri­kanska djur och landskap. Här finns också pasteller med stilleben och porträtt av sköna jungfrur.

Malmö Konstmuseum har Sveriges största och viktigaste samling av Carl Fredrik Hills teckningar. Samlingen innehåller över 2600 verk. Därutöver finns 24 målningar från hans första ungdomsverk till de två sista han gjorde i Frankrike 1878.

Utställningen är gjord i samarbete med Prins Eugens Waldemarsudde i Stockholm, där den visades under hösten 2011. I Malmö kommer visas 40 oljemålningar och ca 100 teckningar. Till utställningen har det även producerats en bok Carl Fredrik Hill – Maximus Pictor, författad av Sten Åke Nilsson, tidigare pro­fessor i Konstvetenskap i Lund, vilken ges ut av Atlantis förlag.

Pressbilder finns att ladda ner via Malmö stads sida på Newsdesk:

Marika Reuterswärd, 040-34 44 27, 0734-351566 marika.reutersward@malmo.se