Cykel istället för löjligt korta bilresor

SAS Radisson blev till slut det flitigaste av de 53 företag, som under ett års tid deltagit i projektet ”Företag på cykel”. Därmed vann de lådcykeln, utlovades till det företag som cyklade flest kilometer/cykel. Förutom denna vinst gjorde de av med motsvarande 366 chokladkakor i kalorier och sparade 1732 kilo koldioxid och 19 986 kronor i bensin. Men de fick kämpa hårt för att vinna. Sammanlagt deltog 53 företag med 120 cyklar i projektet och det blev allt som allt 33768 km, alltså runt jordklotet sånär som 1000 km. Detta firar vi på Gustav Adolfs Torg på fredag med tårta för vinnarna. Men cykelfesten slutar inte med detta. Malmö har mer än 40 mil cykelväg, bara en enda backe och snällt regn. Ändå rullar 200 000 bilar varje dag i stan. Om man ställer alla dessa bilar på en lång rad, bildar de en kö från Malmö till Östersund. Till helgen finns kampanjen ”Inga löjliga bilresor” på Gustav Adolfs torg för att uppmärksamma om att hälften av alla bilresor som görs i Malmö är kortare än fem kilometer. Malmöbon ligger något över rikssnittet för utsläpp av koldioxid i vägtrafik. Med ”Inga löjliga bilresor” vill vi med glimten i ögat övertala fler malmöbor att välja cykeln istället för bilen för de korta resorna inom stan. Mer info: ”Inga löjliga bilresor”: www.ingalojligabilresor.nu ”Företag på cykel”: www.malmo.se/vagvalet Kontakt: Annika Hörlén, 040 -34 13 23, mobil: 0708-34 13 74 e-post: annika.horlen@malmo.se