Dags för Barn- och Ungdomsstämman i Malmö, välkommen till pressträff!

Dags för Barn- och Ungdomsstämman i Malmö, välkommen till pressträff!

På den årliga skånska Barn- och Ungdomsstämman är det folkmusiken som står i centrum. Barn och ungdomar från hela Skåne samlas och övar och spelar tillsammans. Stämman flyttar sedan några år runt mellan olika kulturskolor och den 7 mars arrangeras stämman för första gången på Malmö Kulturskola.

- En spelmansstämma specifikt för barn och ungdomar är viktig på flera sätt. För många unga är det en möjlighet att komma i kontakt med folkmusik för första gången. För de som redan är intresserade av folkmusik kan det vara svårt att komma i kontakt med jämnåriga med samma intresse. Genom att sammanföra barnen och ungdomarna på ett och samma ställe skapas möjligheter för dem att hitta spelkompisar i sin egen ålder, kontakter som i många fall håller upp i vuxna år, berättar Ninni Carr, lärare i folkmusikmetodik vid Musikhögskolan och ansvarig för Barn- och Ungdomsstämman.

Det hela började i Lund 1987 i samarbete med föreningen Schottisbersån. Under flera år låg stämman i Lund för att sedan i mitten på 90-talet flytta till Malmö. Sedan ett par år flyttar den runt mellan olika kulturskolor i Skåne och i år är det Malmö som plockat upp stafettpinnen.

- Fördelen med att stämman flyttar runt i landskapet är att den når ut till betydligt fler människor, både barn och ungdomar och deras lärare och föräldrar. På så sätt får fler upp ögonen för folkmusiken, fortsätter Ninni Carr.

Inbjudan har gått ut till ungdomsgrupper från intilliggande landskap. Det blir flera framträdanden med duktiga unga folkmusikgrupper som befinner sig på uppgång.

Medverkar 7 mars:

Malmö Kulturskolas egen folkmusikensemble Låtlaget under ledning av Sara Tufvesson. Piano, cello, kontrabas, trummor och fioler bjuder på driven teknik och briljans med tight stämspel och ett bra danssväng.

Bröderna är en kvartett som spelar under mottot ”med fötterna djupt rotade i folkmusikmyllan och huvudet nyfiket blickande mot horisonten”. Här är devisen tradition i förnyelse och gruppen jobbar mycket med kreativa arrangemang. De gick vidare i lokaluttagningen till Musikdirekt i Helsingborg.

Båda grupperna har flera medlemmar som varit med på Barn- och Ungdomsstämmorna som vanliga stämmodeltagare under årens lopp och det är väldigt roligt för alla inblandade att de nu kan komma tillbaka som artister.

Barn och Ungdomsstämman är ett samarbete mellan Musikhögskolan i Malmö, Musik i Syd, Bilda, Skånes Spelmansförbund och Malmö stad.

Pressträff
Tid: 27 februari kl 11
Plats: Malmö Kulturskola, Lilla Studion vån 3

Medverkande:
Ninni Carr, lärare i folkmusikteori vid MMH och arrangör av Barn- och Ungdomsstämman
Laif Carr, riksspelman och folkmusikproducent på Musik i Syd
Sara Tufvesson, lärare i violin på Malmö Kulturskola