Dansant höst för Malmös skolbarn!

Dans är den kulturform som lockar minst när Malmös pedagoger väljer kulturevenemang för sina elever. Statistiken är tydlig i Kultur för barn och ungas bokningssystem. Därför har man utsett 2012 till dansens år. Det innebär att Malmös skolbarn kommer att erbjudas mer dans än någonsin på skoltid i höst.

Malmös pedagoger väljer hellre teater än dans när de bokar in sig tillsammans med sina klasser i Kultur för barn och ungas bokningssystem. Dans får ofta också de sämsta betygen. Därför gör Kultur för barn och unga nu en stor satsning på att sprida kunskap om och väcka intresse för dans på Malmös skolor genom kampanjen Får vi lov?

Det blir extra dansföreställningar i utbudet, Danslarm! ute på skolorna med dansrazzior, och informationsmaterial för att lyfta dansen som konstform och vända lärarnas och barnens uppmärksamhet mot dans.

– Vi vill helt enkelt uppmuntra pedagogerna att våga ta med barn och unga på dansföreställningar. Vi vill väcka lust och nyfikenhet för dans och inspirera de vuxna att lita på sin upplevelse av dansen så att de i förlängningen kan ge barnen detsamma. Dansens språk kan tala till alla oavsett språkkunskaper eller kulturell bakgrund, den har oändliga möjligheter med sin ordlöshet, säger Ulrika Selring-Alba, kulturförmedlare på Kultur för barn och unga.

En del av kampanjen Får vi lov? är de danslarm som kommer att genomföras på tjugo skolor i Malmös alla delar.

– Danslarmen innebär att vi under en timmes tid överraskar med dansrazzior i alla klassrummen på en skola. Dansare från olika stilar dyker överraskande in i ett rum och dansar några minuter för att sedan försvinna ut igen. När razziorna är klara samlas alla lärare och barn ute på skolgården där de får uppleva en längre och större show, berättar Anna Jeppsson, kulturförmedlare på Kultur för barn och unga.

Först ut är Kroksbäcksskolan och Rosengårdsskolan. Där sker Danslarm! på tisdag den 4 september i samarbete med Dansstationen. På respektive skolgård kommer danslarmarna efter klassrumsrazziorna att möta upp Urban Connection on tour + DeLa Kingsoch tillsammans bjuda på spektakulär show.

Varmt välkomna!

PS. Då danslarmen är hemliga för eleverna på respektive skola ber vi er om att inte skriva något inför detta.

Plats och tid
4 sep Kroksbäcksskolan ca kl 10
4 sep Rosengårdsskolan ca kl 14

För mer information och upplysningar om övriga Danslarm!
Ulrika Selring-Alba, kulturförmedlare, Kultur för barn och unga, 0704-34 53 24
Anna Jeppsson, kulturförmedlare, Kultur för barn och unga, 0709-17 38 12