Formgivning: Albin Holmqvist för Banned Books Week Sverige

Dawit Isaak-biblioteket och Svenska PEN lanserar Banned Books Week Sverige

Den 9–15 oktober arrangerar Dawit Isaak-biblioteket och Svenska PEN Banned Books Week Sverige. Det är första gången Banned Books Week lanseras på bred front i Sverige och syftet med veckan är att uppmärksamma litteratur som är eller har varit förbjuden någonstans i världen.

Banned Books Week startade i USA 1982 som en reaktion på den växande utmaningen med spridningen av litteratur i skolor, bibliotek och hos bokhandlare. I Sverige har konceptet hittills inte varit lika vedertaget eller spritt, något som Svenska PEN och Dawit Isaak-biblioteket nu vill förändra.

– Yttrandefriheten hotas världen över och på Svenska PEN märker vi hur frågorna också flyttar hem i högre grad än tidigare. Banned Books Week Sverige är ett sätt hålla samtalet om det fria ordet levande och ett kraftfullt försvar för allas rätt att läsa, säger Kerstin Almegård, ordförande Svenska PEN.

Under Banned Books Week Sverige deltar över hundra bibliotek, skolor och bokhandlare över hela Sverige genom en rad olika aktiviteter. Som ett steg i att underlätta för aktörer att engagera sig i veckan har Dawit Isaak-biblioteket och Svenska PEN har tagit fram en lista med förbjudna böcker. På den återfinns just nu drygt 100 böcker som inte fått ges ut, säljas, har censurerats eller plockats bort från skolor och bibliotek runt om i världen.

– Anledningarna till att böcker förbjuds eller censureras är många, men det handlar ofta om att de ifrågasätter traditionella normer eller utmanar regimer på olika sätt. Det kan handla om allt ifrån barnböcker med HBTQAI+-innehåll till böcker som lyfter situationen för minoriteter. På Dawit Isaak-biblioteket samlar vi in och tillgängliggör denna typ av böcker hela året. Genom Banned Books Week Sverige kan vi möjliggöra för fler att kraftsamla för samma sak gemensamt under en vecka, säger Emelie Ive, enhetschef för Dawit Isaak-biblioteket i Malmö.

Om Svenska PEN

PEN är en världsomspännande organisation som arbetar för att försvara yttrandefriheten. Svenska PEN grundades 1922 och ger stöd åt hotade och fängslade författare. För att deras situation ska bli känd uppvaktar PEN beslutsfattare och driver offentliga kampanjer. Organisationen sprider också kunskap och engagemang för det fria ordet genom bland annat debatt, programverksamhet och publicering.

Om Dawit Isaak-biblioteket

På Bergsgatan 20, i Malmö Stadsarkivs lokaler, ligger Dawit Isaak-biblioteket. På hyllorna finns förbjuden litteratur, böcker som bränts eller censurerats. Författarna har inte sällan tystats, hotats, fängslats eller tvingats i exil på grund av sina ord. Hos biblioteket finns både nyare litteratur, skriven av till exempel fristadsförfattare, samt äldre litteratur med en historisk kontext – både på originalspråk och översatta till svenska eller engelska. Dawit Isaak-bibliotekets utökar ständigt sitt utbud, men genrens natur gör det svårt att känna till all censurerad litteratur som finns.

Lovisa Olai
Kommunikatör, Svenska PEN