Marjaneh Bakhtiari, Andrzej Tichý, Amanda Svensson, Lina Wolff och Torbjörn Flygt möts på Debutantscen Malmö den 9 november på Grand. (Foto: Anna Olsson, Carla Orrego Veliz, Robin Rådenman, Gustav Bergman, Bokförlaget Polaris.)

Debutantscen Malmö tillbaka med specialevent med fem författare

I tre år har Debutantscen Malmö lyft den skånska litteraturens nya författare. Nu är scenen tillbaka med ett specialevent på Grand. Fem författare från olika generationer delar med sig av sina författarskap och upplevelser – Lina Wolff, Amanda Svensson, Andrzej Tichý, Marjaneh Bakhtiari och Torbjörn Flygt.

Den 9 november samlar Debutantscen Malmö fem av de mest namnkunniga skånska författarna. Till skillnad från tidigare debutantscener har alla författarna ett par böcker i bagaget sedan debuten. Samtalet denna gång handlar istället om hur de tagit sig an sina författarskap, och vilka tips, råd och visdomar de kan dela med sig av till dagens aspirerande författare.

– Att kunna sätta ord på känslor och orättvisor är ovärderlig kunskap som alla, ung som gammal borde utnyttja. Det är något av Kruts motto. Därför är det värdefullt och inspirerande att lyssna till etablerade röster som gjort resan från att ha en önskan om att bli lästa till att göra ordet till sitt yrke, i både med- och motgång, säger Rickard Sjöholm, producent för Debutantscen Malmö på Krut, Malmö stadsbibliotek.

Panelens fem författare

Maria Maunsbach och Marthina Elmqvist, skapare av Debutantscen Malmö, leder samtalet. Författarna läser även valda delar ur sina debutromaner och tar emot frågor från publiken. Kvällens fem författarna är:

• Lina Wolff, från Lund, är känd för prisbelönta böcker som "De polyglotta älskarna" och "Köttets tid". Hennes verk har fått erkännande både nationellt och internationellt.
  • Amanda Svensson, uppvuxen i Malmö, har skrivit böcker som "Hey Dolly" och "Ett system så magnifikt att det bländar". Hon har blivit tilldelad flera prestigefyllda priser och nominerats till International Booker Prize.
  • Andrzej Tichý, bosatt i Malmö, har uppmärksammats för romaner som "Kairos" och "Eländet". Han har även nominerats till Nordiska rådets litteraturpris och Bookerpriset.
  • Marjaneh Bakhtiari, med rötter i Teheran och hemvist i Malmö, debuterade med "Kalla det vad fan du vill". Hon har vunnit flera priser, inklusive Skånebokhandlarnas författarpris.
  • Torbjörn Flygt, född i Malmö, är känd för bland annat Augustprisbelönade "Underdog". Han har också skrivit dramatik och är översatt till flera språk.

Evenemanget börjar klockan 19.00 den 9 november på Grand Malmö och pågår i tre timmar.

Om Debutantscen Malmö

Debutantscen Malmö drivs av Marthina Elmqvist, moderator och tidigare litterär agent, samt Maria Maunsbach, författare och krönikör. Scenen arrangeras tillsammans med Krut på Malmö stadsbibliotek och Grand Malmö.

För ytterligare information kontakta Rickard Sjöholm, producent Debutantscen Malmö, 0707-291797, rickard.sjoholm@malmo.se

Utskickat av Johan Björkwall, kommunikatör Biblioteken i Malmö, 0768–78 63 23, johan.bjorkwall@malmo.se