Den hållbara måltiden i fokus för Malmö stads kockar

På torsdag den 8 december belönas alla som arbetar med mat i Malmö stad för sitt goda arbete med ekologisk och klimatsmart mat. Detta uppmärksammas med en inspirationsdag där deras roll i en hållbar utveckling står i fokus. Kockar och kostombud från förskola, äldreomsorg och LSS får kliva fram i rampljuset tillsammans med måltidsansvariga, inköpsansvariga och chefer. Totalt samlas 180 personer som på olika sätt arbetar med mat och måltider i Malmö stad till en inspirerande, välsmakande och lärorik eftermiddag där temat är den hållbara måltiden.

- I Malmö är vi duktiga på mat som är bra för hälsan, miljön och klimatet. Med den här tillställningen vill vi ge alla som arbetar med maten en belöning för ett bra arbete. Samtidigt har vi väldigt höga mål kring den offentliga måltiden, och långt kvar innan allt är ekologiskt. Den här dagen är både till för att berömma och för att inspirera till ännu bättre resultat, säger Diana Dosen Grunningfrån miljöförvaltningen, som arrangerar inspirationsdagen och som under året utbildat ca 1000 kockar, pedagoger och kostombud om mat och hållbar utveckling.

Det bjuds på mat, föreläsningar och prisutdelning. De stadsdelar som utmärkt sig vad gäller inköp av ekologiska och Fairtrade-märkta varor kommer att belönas. För inspirationen står bland andra Malmö- och TV-kocken Tareq Taylor som driver Slottsträdgårdens kafé och kokboksförfattaren Maja Söderberg som skrivit boken Majas Klimatmat.

Tid: Torsdag 8 december klockan 14.30-17
Plats: Stapelbädden, Stora varvsgatan 13, Malmö
Pressen hälsas välkommen.

Diana Dosen Grunning, 070-991 59 10
ellerGunilla Andersson, 073-381 52 95

---------------

Malmö stads Policy för hållbar utveckling och mat
Sedan 1998 har Malmö stad arbetat på ett strukturerat sätt för att öka andelen ekologisk och klimatsmart mat och 2011 kommer kommunen att nå en andel ekologiskt på ca 34 % - något som sätter Malmö på tionde plats bland Sveriges kommuner och landsting. I oktober 2010 klubbades Malmö stads Policy för hållbar utveckling och mat. 2020 ska all mat som serveras i Malmö stad vara ekologisk, och matens bidrag till växthusgasutsläppen ska minska med 40 %.