Digging for democracy – om en sydafrikansk vingård som gör skillnad

Digging for democracy – om en sydafrikansk vingård som gör skillnad

Pressvisning: torsdagen den 17 september kl 11.00
Plats: Slottsholmen, Malmö Museer

Den 20 september öppnar utställningen Digging for democracy på Malmö Museer. Den berättar om vingården Solms-Delta utanför Kapstaden i Sydafrika. På gården försöker man ändra på några av de orättvisor från apartheidtiden som fortfarande präglar landet.

Vingårdarna öster om Kapstaden är bara ett exempel på hur uppdelat det sydafrikanska samhället fortfarande är. Vingårdarnas ägare är främst vita och arbetarna svarta eller färgade med låg lön och lite att säga till om.

På Solms-Delta vill man ändra på detta. Gårdens anställda har varit med och grävt fram sin egen historia. Genom arkeologiska utgrävningar söker man efter platsens historia för att förändra bilden av det förflutna. Med hjälp av en stiftelse som delar vinsten från vintillverkningen med de anställda vill man skapa en bättre framtid.

Men det här är inte bara en historia om en vingård. Gårdens historia speglar på sätt och vis hela Sydafrikas historia. Följ den tankeväckande berättelsen från stenålderns jägare till vinodlingarnas ägare och slavar, från apartheidtidens övergrepp till dagens demokrati.

Utställningen visas från den 20 september 2009 till den 12 september 2010 och har producerats i samarbete med Museum van de Caab/Solms-Delta Wine Estate, Sydafrika.

Malmö Museers temaår om Sydafrika
Digging for democracy är en del av Malmö Museers Sydafrikatema som belyser frågor kring demokrati och mänskliga rättigheter och berättar om människor som vill påverka nuet och framtiden. Mer information om temaåret finns på vår hemsida.

Vill du intervjua Mark Solms?
Lördagen den 19 september finns professor Mark Solms, ägare till Solms-Delta/Museum van de Caab och internationellt känd neuropsykolog och psykoanalytiker, tillgänglig för media kl 14 till 16. Boka en intervju genom att kontakta Eva Hansen, Malmö Museer, mobilnummer 0708-34 44 00, senast fredagen den 18 september.

Fri entré invigningsdagen
Invigningsdagen den 20 september har Malmö Museer fri entré och utökar öppettiderna en timme, klockan 12-17.
Museichef Göran Larsson och vingårdsägaren professor Mark Solms inviger utställningen kl 13 tillsammans med Sydafrikas ambassadör i Sverige, Mr Magketla och Kulturnämndens ordförande Carina Nilsson. Alex van Heerden trio med musikerna Magnus Johansson och Håkan Lidbo håller en elektroakustisk konsert tillsammans med videokonstnär Kate Ehrhardt från Berlin.

För mer information
- om utställningen, kontakta Mimmi Tegnér, projektledare, tel 0708-539186, e-post: mimmi.tegner@malmo.se
- om Malmö Museers samarbete med Sydafrika, kontakta Eva Hansen, tel. 0708-344400, e-post: eva.m.hansen@malmo.se

Kulturförvaltningen: Louise Andersson