​Djärva penseldrag färgar Katrinetorp

​Djärva penseldrag färgar Katrinetorp

Årets sommarutställning på Katrinetorp Landeri, Mod och modernitet – 1900-talets djärva konstnärinnor, öppnar fredagen den 17 juni kl 12. Här presenteras verk signerade banbrytande konstnärer – samtliga kvinnor – ur Claes Mosers samling, med färgstark inramning i historisk miljö.

Mod och modernitet

Det krävdes mod och nyfikenhet för att som kvinna lyckas inom det konstnärliga avantgardet. De kvinnor som sökte nya vägar för konstnärliga uttryck tog många gånger betydligt större risker än sina manliga kollegor, när de ifrågasatte de traditionella konstbegreppen. Deras konst kunde alltid kritiseras – just för att den skapats av en kvinna.

Av de kvinnliga konstnärer som stod i frontlinjen för nytänkande och experimenterade är många mer eller mindre bortglömda idag. På Katrinetorp i Malmö finns nu chansen att upptäcka dem på nytt! Mod och modernitet – 1900-talets djärva konstnärinnor är en färgstark utställning med verk av kvinnliga modernister, hämtade ur konstexperten Claes Mosers samlingar.

– Den här utställningen är ett försök från min sida att visa upp bortglömda eller negligerade, kvinnliga konstnärskap som haft stor betydelse för konsthistorien, inför en större publik, säger Claes Moser.

En epok med nya ideal

Mot slutet av 1800-talet kunde kvinnliga målare delta i konstlivet på egna villkor. Världen öppnade sig och de unga, svenska kvinnor som hade möjlighet att utbilda sig till konstnärer utomlands hyrde ateljéer, gick på utställningar och umgicks med manliga kollegor på jämlika villkor.

I Frankrike uppstod fria konstakademier som attraherade de konstnärer som sökte sig bort från de traditionella utbildningarnas snäva syn på realismen som måttstock. Att bara avbilda tillvaron räckte inte längre, själen skulle också beredas plats.

Men 1900-talets nya konsthistoria färgades inte bara av franska perspektiv utan till nästan lika stor del även av ett tyskt patos, utmejslat under svåra, sociala umbäranden, med starka kulörer och hetsigare tempo. Det tyska vägvalet uppskattades dock inte av samtidens svenska konstrecensenter.

Avantgardister från Skåne

Mod och modernitet – 1900-talets djärva konstnärinnor fokuserar främst på den expressiva konst som präglades i städer som München, Berlin och Dresden. Alla verk som visas är utförda av kvinnor. Här finns bland annat tillfälle att upptäcka den skånska målaren Tora Vega Holmström och hennes roll inom det internationella, konstnärliga avantgardet. En annan person som stod i frontlinjen för det nya måleriet är Nell Walden, den första medvetet abstrakta konstnären från Sverige. Nell Walden var även nyckelperson för Der Sturm i Berlin – galleriet som blev en smältdegel för den moderna konsten och där ryska konstnärer som Kandinsky och Jawlensky kom att styra utvecklingen mot alltmer abstrakta former, både i form och tanke.

Fakta om utställningen

Mod och modernitet – 1900-talets djärva konstnärinnor visas på Katrinetorp Landeri under perioden 17 juni - 7 augusti 2016. Besöksadress: Katrinetorps allé 1, Malmö. Utställningen är öppen alla dagar, kl 12-17. Entréavgift: 60 kronor.

Claes Moser, färgstark konstprofil känd bland annat från TV, har själv valt ut de verk som ingår i utställningen. Delar av den har tidigare visats på Millesgården i Stockholm, Mjellby Konstmuseum, Öregaard Museum och Landskrona Museum.

Konstnärer som är representerade: Ester Almqvist, Anna Berg, Eva Bonnier, Maja Braathen, Mina Carlsson-Bredberg, Marja Casparsson, Agnes Cleve-Jonand, Siri Derkert, Mollie Faustman, Agnes de Frumerie, Louis af Geijerstam, Greta Gerell, Elsa Grünewald, Elli Hemberg, Agda Holst, Ada Junkers, Ida Kerkovius, Hilma af Klint, Greta Knutson-Tzara, Nina Kogan, Siri Meyer, Elena Micheew, Gabriele Münter, Brita Nordencreutz, Ragnhild Nordensten, Vera Nilsson, Svea Nyman, Siri Rathsman, Leida Rives, Anna Riwkin, Gerda Roosval-Kallstenius, Lily Rydström, Ninnan Santesson, Antonia F. Sofronova, Elsa Ström-Ciacelli, Lena Svedberg, Maria Vassilieff, Tora Vega Holmström, Sigrid Wahlström, Nell Walden, Eva H Zettervall.

Katrinetorp Landeri

Katrinetorp Landeri är en av landets bäst bevarade empireanläggningar, med trädgårdar och tillhörande engelsk landskapspark. Malmö stad köpte Katrinetorp 1937. Byggnaderna och trädgårdsanläggningen har genomgått en varsam restaurering och erbjuder idag en levande historisk miljö med plats för olika slags evenemang, bland annat utställningar, marknader, konferenser och mässor.

Mats Bohman, intendent, Katrinetorp Landeri, 040-46 71 66, mats.bohman@malmo.se

Claes Moser, 0705-29 25 10