Jamaica Kincaid, Foto: Tranan. Douglas Stuart, foto: Clive Smith. Adania Shibli, foto: Hartwig Klappert. Olga Ravn, foto: Laerke Posselt

Douglas Stuart, Adania Shibli och Olga Ravn följer Jamaica Kincaid på Författarscenen i höst

När Författarscenen på Stadsbiblioteket i Malmö i augusti kommer tillbaka är det i stor stil med Jamaica Kincaid. Detta följs under hösten av Douglas Stuart, Booker-vinnaren på allas läppar, den palestinska stjärnförfattaren Adania Shibli och Booker-nominerade Olga Ravn.

När Författarscenen i höst är tillbaka inför sittande publik på Stadsbiblioteket inleds programmet som tidigare meddelat fredag 13 augusti med nobelpristippade Jamaica Kincaid i samtal med kulturskribenten Rakel Chukri.

Författarscenen kan nu presentera hösten resterande program som fortsätter under WorldPride söndag 22 augusti med en av årets mest omtalade författare, Douglas Stuart, som kommer att samtala med kulturskribenten Stefan Ingvarsson.

Stuart är född 1976 och är uppvuxen i Glasgow. Hans uppväxt som ett av tre barn till en ensamstående, alkoholberoende mamma i Glasgows arbetar- och gruvkvarter präglar också hans hyllade och Booker-belönade debutroman ”Shuggie Bain” om klass och kärlek.

– Att vi på sista dagen av WorldPride får besök av Douglas Stuart känns som en lyckoträff. ”Shuggie Bain” är kanske det gångna årets mest omtalade och uppmärksammade bok och årets sommarläsning för många. Och det med all rätt. Det är verkligen en skildring av livet i Glasgow under de hårda Thatcheråren som inte lämnar en. Berättad från olika perspektiv, med olika bördor och kanske framförallt en osentimental skildring av en queer uppväxt i de miljöerna under den tiden, säger Författarscenens producent Per Bergström.

Under hösten följer ytterligare två spännande samtal – i oktober möter vi Adania Shibli i samtal med Hanna Nordenhök. Shibli, född i palestinska Ramallah, anses vara en av den arabiskspråkiga litteraturens mest originella och framstående författare. På svenska är hon sedan tidigare utgiven med romanerna ”Beröring” och ”Vi är alla lika fjärran från kärleken” och utkommer i höst med ”En oansenlig detalj”, som tidigare i år nominerades till såväl internationella Booker-priset som amerikanska National Book Awards.

– I ”En oansenlig detalj” lyckas Shibli väva samman övergrepp idag med de som begicks gör 60 år sedan, hur historien påverkar vår samtid och hur historien ligger i händerna på de som formulerar den. Det är ett författarskap som verkligen borgar för ett intressant samtal.

Som avslutning på samtalshösten gästas scenen i december av Olga Ravn i samtal med Kristina Lindquist. Ravn anses vara ett av de mest intressanta och hyllade författarskapen i den gyllene danska författargeneration födda på 1980-talet. Hon debuterade 2012 och introducerades på svenska året därpå med diktsamlingen ”Jag äter mig själv som ljung”. Nu är Olga Ravn aktuell på svenska med romanen ”Mitt arbete”, en självrannsakande bok om skrivande, skuld och tillvaron med ett litet barn som utforskar moderskapets mörker.

– Olga Ravn har ju lyckats fånga en egen fanskara och läsekrets i Sverige med sitt alldeles egna tilltal i sina romaner och diktsamlingar. ”Mitt arbete” kretsar kring frågor om moderskap och författarskap. Vad det innebära att vara mamma och hur det kan gå i konflikt med konstnärskapet. Frågor som ju för all del också Jamaica Kincaid har diskuterat.

– Jag känner mig oerhört glad och förväntansfull över fyra så högaktuella författarskap på vår scen. Pandemin är dock inte över och vi måste fortsatt bete oss ansvarsfullt och följa rekommendationer och restriktioner. Men med tanke på hur mycket vi har längtat efter att åter få se publiken mötas, lyssna och samtala framför vår scen så känns det nu underbart att vi åter kan öppna för publiken, säger Per Bergström.

De kostnadsfria platserna på Författarsamtalen görs tillgängliga via biljettbokning och är begränsade till 240 stycken per samtal. Biljetterna släpps fem dagar innan varje samtal och du kan boka fyra platser.

Program Författarscenen hösten 2021
13 augusti: Jamaica Kincaid i samtal med Rakel Chukri
22 augusti: Douglas Stuart i samtal med Stefan Ingvarsson
7 oktober: Adania Shibli i samtal med Hanna Nordenhök
7 december: Olga Ravn i samtal med Kristina Lindquist
Alla samtal startar klockan 19.00.

För ytterligare information kontakta Per Bergström, producent Författarscenen, 0709–32 10 96, per.bergstrom@malmo.se

Utskickat av Robert Lindblom, kommunikatör Biblioteken i Malmö, 0709–78 42 02, robert.lindblom@malmo.se