Drastisk förbättring av luftkvaliteten runt Värnhemstorget

Drastisk förbättring av luftkvaliteten runt Värnhemstorget

Miljöförvaltningen genomför regelbundna mätningar av luftkvaliteten för att säkerställa att halterna möter Sveriges nationella miljömål. Luften i området kring Värnhemstorget har länge varit av sämre kvalitet, bland annat som resultat av torgets funktion som en knutpunkt för stadens fordonstrafik. En ny mätning visar nu att luften i området har förbättrats och att samtliga krav inom miljökvalitetsnormen har uppfyllts.

Historiskt sett har luften runt Värnhemstorget bedömts vara av dålig kvalitet vilket har resulterat i ett flertal klagomål från boende i området. Miljöförvaltningen har därför genomfört fem olika mätningar runt Värnhemstorget sedan 1993, för att säkerställa att luften är av den kvalité som miljömålen kräver.

Efter en ny mätning kan man nu konstatera att både halterna av kvävedioxid och partiklar är lägre än miljökvalitetsnormerna och att de även ligger under de nationella miljömålen. Sedan den första mätningen genomfördes i området runt Värnhemstorget år 1993 har kvävedioxidhalterna minskat med cirka 50 procent. Vidare har även partikelnivån uppvisat en glädjande utveckling då den sedan år 2000 minskat med 35 procent.

Att de uppmätta halterna är betydligt lägre runt Värnhemstorget idag än vid första mätningen är en positiv trend. Att de uppvisar en betryggande marginal till miljökvalitetsnormen är av stor vikt för både boende och besökare som vistas i området. Luftkvaliteten är en faktor som har stor påverkan på människors hälsa och barn och unga bedöms vara särskilt mottagliga för luftföroreningar. Det förebyggande arbetet mot luftföroreningar kommer att fortsätta och Malmö stad kommer verka för att staden ska nå de höga krav som satts upp i de nationella miljömålen.

– Att luften har förbättrats så mycket är glädjande och oerhört viktigt för Malmöbornas hälsa, säger Simon Chrisander (L), ordförande i miljönämnden.

– Det är glädjande att kommunens långsiktiga arbete ger resultat - alla har rätt till ren luft. Då mätningarna visar hur utsläppen från inte minst trafiken har stor påverkan måste arbetet för smartare trafik med lägre utsläpp fortsätta, säger Arwin Sohrabi (S), vice ordförande i miljönämnden.

För ytterligare information och kommentar var vänlig kontakta:

Simon Chrisander via Matilda Klefström, politisk sekreterare: 0734166497

Arwin Sohrabi: 0705713690

De parametrar som varit intressanta i mätningen är kvävedioxid (NO2) och partiklar (PM10 och PM2.5).