Edstranska Stiftelsens stipendium 2008

Edstranska Stiftelsens stipendium 2008

Välkommen till vernissage och stipendieutdelning fredagen den 24 oktober kl.15.00-17.00 i F-rummet på Malmö Konstmuseum. Stipendierna överlämnas av Edstrandska Stiftelsens ordförande Mikael Roos kl. 16.00.

Årets stipendiater är: Anna Ling, José Luis Martinat, Lina Selander och David Svensson.

För fjärde gången står Malmö Konstmuseum som värd för Edstrandska Stiftelsens Stipendium. Stiftelsen, som har sitt säte i Malmö och vars fullständiga namn är "Reinhold Edstrands och hans syskon Gunhild och Theklas stiftelse", har sedan 1951 haft till uppgift att dela ut stipendier till bildkonstnärer. Stipendierna hör till de största i Sverige och ger i år 200.000:- till varje konstnär.

Det görs en presentation av stipendiaterna i F-rummet på Malmö Konstmuseum den 24 oktober till 9 november 2008, där varje stipendiat representeras med ett eller flera konstverk. Detta verk kan vara hämtat ur Konstmuseets egen samling eller vara inlånat från konstnären eller någon utomstående långivare. En katalog som presenterar stipendiaterna har producerats med kultur-journalisten Karin Faxén som redaktör.

Edstrandska stiftelsen delar även ut tre mindre stipendier till avgångselever vid Konsthögskolan i Malmö: Karolina Erlingsson, Isis Meander och Jakob Simonson.

För mer information var god kontakta:

Marika Reuterswärd tel. +46-(0)40-344427 e-post marika.reutersward@malmo.se

Pressbilder finns tillgängliga på www.malmo.se/konstmuseum på sidan för press/pressbilder (bättre bilder kommer nästa vecka).

Andra aktuella utställningar på Malmö Konstmuseum

• 14/9 - 9/11 2008 Archeolegy of Mind - Morra Grecos samling
  • 18/10 - 9/11 2008 Pål Hollenders Stiftelse till förmån för Etiskt eller Estetiskt Kränkta Kulturkonsumenter

Malmö Konstmuseum