Konsertpublik i Eurovision Village i Folkets park. Foto: Jonathan Strömberg

Eurovisionveckan i Malmö är i hamn – en första summering

82 000 besök i Eurovision Village, 1100 journalister i mediacentret och på Malmö Live har huset varit fullt. Efter månader av förberedelser och en hektisk Eurovisionvecka har vi kommit i mål.

Åtta Eurovisiondagar är över. Malmö stad blickar tillbaka på ett fullspäckat program och besök från hela världen – samtidigt som det har funnits plats för demonstrationer och kreativa sätt att använda sin yttrandefrihet på.

Vi passar på att ge en första summering medan staden byter om till vardag igen.

Gäster från 90 länder

Malmö fick besök av Eurovisionfans från 90 nationer. Men också journalister, poliser och demonstranter från flera länder. Eurovision Song Contest i Malmö har genomförts under trygga och säkra former, samtidigt som polisen har säkrat möjligheten för människor att ge uttryck för olika åsikter.

– Vår vision för värdskapet har hela tiden varit att alla ska känna sig välkomna till Malmö. Och att skapa en hållbar, trygg och sprudlande ”Eurovisionbubbla” i centrala staden. Det tycker jag att vi varit framgångsrika med, säger Karin Karlsson som varit Malmö stads huvudprojektledare för Eurovision.

Ett tillsammansarbete

Grunden i projektet har varit att samarbeta med många olika aktörer – allt ifrån kulturen till näringslivet. Ett stort antal personer har bidragit till evenemanget och staden både inför och under dessa dagar. Inte minst över 500 volontärer som varit en viktig del av värdskapet.

– Att göra ett framgångsrikt Eurovision i Malmö är en gruppuppgift, och bygger vidare på allt som är välfungerande i staden sedan tidigare, till exempel Malmö Arena och Malmömässan, besöksnäringen, kulturlivet och arbetet med trygghet och säkerhet. Och många olika röster har fått höras. Vi har visat att vi kan tycka olika och samtidigt genomföra ett stort evenemang. Det är en seger både för vår stad och för demokratin, säger Karin Karlsson.

Village i äkta Eurovisionanda

Eurovision Village i Folkets park var centrum för stadens öppna program. Parken fick 82 000 besök från Malmöbor och tillresta som tog del av över 90 programpunkter. Stora internationella namn, ESC-favoriter och flera av årets tävlande artister delade scener med folkmusiker, salsastjärnor och körer. Allt i äkta Eurovisionanda.

Nästan 5 000 personer kom för att titta på Eurovisionfinalen på storbildsskärm och totalt har drygt 7 000 personer åkt rullskridskor på Dancing Queen Stage.

Malmö Live har varit "live"

En annan central plats var Malmö Live som varit fullt av tävlande artister, delegationer och personal från världens alla hörn. Som värdstad bjöd Malmö stad in till en öppningsceremoni i konsertsalen där Malmömusiker och elever från kulturskolan uppträdde.

– Exponeringen av Malmö i världen har varit otroligt fin. Allt ifrån prestigefulla resemagasin, stor spridning på sociala medier till alla hundra miljoner som såg tävlingen i lördags. Det har varit gåshud många gånger, säger Karin Karlsson.

Malmö stad kommer under de närmsta månaderna att utvärdera och göra fördjupade analyser av evenemanget och arbetet med det.