Fastighetsförsäljning möjliggör planer på nytt polishus i Vintrie

Fastighetsförsäljning möjliggör planer på nytt polishus i Vintrie

Just nu görs viktiga nationella satsningar på Polismyndigheten. I planerna ingår en utökning av verksamheten med fler anställda men också fler polishus, varav ett i Malmö. I dag beslutade tekniska nämnden att sälja en fastighet för att planerna ska bli verklighet.

Fastigheten som är aktuell för etablering av ett nytt polishus är belägen i Vintrie i södra Malmö. Köpare är Specialfastigheter Sverige AB och priset uppgår till strax över 50 miljoner kronor. För Polismyndigheten handlar det om ett 15-årigt hyresavtal, vilket regeringen har sagt ja till.

Polishuset förväntas stå klart år 2026 och skapa cirka 500 arbetstillfällen.

– Lokal polisnärvaro är en viktig del i det grundläggande trygghetsarbetet, tillsammans med förebyggande insatser. Försäljningen innebär att ytterligare ett polishus kan öppna i Malmö och förstärka myndigheten i regionen, säger Andreas Schönström (S), kommunalråd och tekniska nämndens ordförande.

– Det är avgörande för det trygghetsskapande arbetet att Polismyndigheten får tillgång till de resurser och verktyg som efterfrågas. Etableringen av ett nytt polishus i Vintrie möjliggör en viktig expandering av polisens verksamhet i Malmö vilket i sin tur gynnar stadens brottsförebyggande insatser, säger Håkan Linné (L), vice ordförande i tekniska nämnden.

Andreas Schönström, 0709-11 68 97

Håkan Linné, 070-189 36 31