Fem miljoner kronor till det fortsatta arbetet för ett inkluderande och demokratiskt samhälle

En vecka som uppmärksammar förbjuden kultur och en samtalsserie om konstnärlig frihet är två kommande arrangemang inom ramen för Öppna Malmö och det fortsatta arbetet med att skapa ett öppet och inkluderande samhälle. På onsdagens möte beslutade kommunstyrelsen att tilldela Öppna Malmö fem miljoner kronor.

Öppna Malmö är ett samlingsnamn för en rad aktiviteter med det gemsamma syftet att alla Malmöbor ska kunna vara stolta över sin bakgrund och identitet och kunna leva i staden som jämlikar. Som en del av Öppna Malmö har stadens kulturinstitutioner, fria kulturaktörer, skolor och föreningar tillsammans arrangerat utställningar med fokus på engagerade Malmöbors personliga berättelser och unga Malmöbors drömmar om framtiden och en stad fri från segregation och diskriminering.

Nu planeras det för fler aktiviteter. Under hösten arrangeras en föreläsnings- och samtalsserie på temat konstnärlig frihet och ett publikt evenemang om yttrandefrihet, Förbjuden kulturvecka, tillsammans med Dawit Isaak-biblioteket. Samtidigt involveras civilsamhället och det fria kulturlivet för att stärka och inkludera Malmöborna i arbetet. Fristående kulturaktörer har möjlighet att söka och få stöd till projekt som lyfter frågor om diskriminering och rasism.

Det finns även planer på en årlig festival på Malmö Live med fokus på musik och på en större utställning kopplad till Malmös nya domteater Wisdome framöver. Till arrangemanget på Malmö Live kommer unga Malmöbor att anställas för att arbeta med festivalen som ett sätt att ytterligare öka deras delaktighet.

– Öppna Malmö är stadens stora satsning för att lyfta frågor om inkludering och delaktighet, och för att motverka diskriminering och rasism. Det handlar om att stärka Malmöbornas engagemang, inte minst ungas engagemang, och tillsammans med det fria kulturlivet och civilsamhället hitta vägar för att skapa en stad och ett samhälle som är öppet och tolerant. Malmö vill fortsatt vara en öppen och inkluderande stad, inte minst nu när den nationella politiken ständigt visar prov på det motsatta. Vi fortsätter att prioritera och stärka arbetet för demokrati, säger Amani Loubani (S), kommunalråd med ansvar för demokrati och mänskliga rättigheter.

– Malmö stad har gjort flera satsningar på kulturområdet för att stärka Malmö som en öppen och inkluderande stad. Jag är glad att vi nu ytterligare förstärker det antirasistiska arbetet och arbetet för yttrandefrihet och konstnärlig frihet. Jag ser speciellt framemot initiativet Förbjuden kulturvecka som är en världsunik satsning, säger Janne Grönholm (MP), kommunalråd med ansvar för kultur.

– Malmös mångfald är en av stadens främsta styrkor och något vi värnar i vårt arbete för att skapa ett öppet samhälle fritt från alla sorters diskriminering. Öppna Malmö har väckt ett brett engagemang där staden, tillsammans med föreningar och Malmöbor, verkar proaktivt för att säkerställa att alla i vår stad ska kunna leva ett liv fritt från hinder och diskriminering, säger Roko Kursar (L), kommunstyrelsens förste vice ordförande.

Amani Loubani nås via Åsa Waldemarsson, pressekreterare (S), 0708-36 40 16

Janne Grönholm nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20