Fest & Glädje på Arkivens Dag 2018

Fest & Glädje på Arkivens Dag 2018

Lördagen den 10 november är det dags för Arkivens dag på Malmö stadsarkiv. I år kommer besökarna mötas av temat Fest & Glädje.

Kom och ta del av när Anders Reisnert berättar om Hipps historia, festligheter från förr, filmer ur arkivet eller bli porträtterad som forna tiders Malmöbo. Årets upplaga av Arkivens dag är en djupdykning i Malmös historia runt fest och glädje. Låt oss ta er med på en resa bland ekvilibrister, lindansare och atleter och hur den danska synden fick Malmö tivoli på fall. Men också berättelser om historiska händelser som lämnat spår i staden och de som bott här.

– Det har varit väldigt spännande att arbeta med årets tema. Fest och glädje är ett ämne som aldrig slutar beröra. Det svåraste inför årets Arkivets Dag varit att sålla för att få fram det bästa i våra föredrag och magasinsvisningar, säger Petter Björkstrand, enhetschef på Malmö stadsarkiv.

Missa inte Arkivens dag på Malmö stadsarkiv den 10 november, klockan 10.00-15.00.

Arkivens Dag är en nationell företeelse sedan 1998 och har sedan dess arrangerats på årlig basis runt om i landet. Syftet är att väcka intresse för arkivens verksamhet och visa nya besökare arkivens roll som kulturinstitutioner för vårt lands historia och det fria ordet.

Kontakt:
Petter Björkstrand, enhetschef Malmö stadsarkiv petter.bjorkstrand@malmo.se, 0728-87 75 68
David Levin, kommunikatör kulturförvaltningen david.levin@malmo.se, 0766-29 76 51

------------------------------------------------------------------------------------------

PROGRAM

Hipp!
Tid: 11.00
Föredragshållare: Anders Reisnert

Invigd 1899 som cirkus- och teaterbyggnad, senare ombyggd till renodlad teater, kyrka och teater igen. Byggnaden, dess bakgrund och utveckling och annat smått och gott.

Malmö Tivoli - underbart är kort!
Tid: 12.00
Föredragshållare: Anette Sarnäs, arkivarie

Tivolit öppnade 1898 och stängde 1901. Om ekvilibrister, lindansare och atleter och om hur den danska synden fick tivolit på fall.

Festligheter från förr
Tid: 13.00
Föredragshållare: Staffan Gudmundsson, arkivassistent

Långt fram på 1900-talet var man tvungen att informera polisen när man skulle anordna privata fester. Vid bröllopsfester och andra tillställningar i äldre tider fick endast stadskocken tillreda festmaten. "Förlustelseställen" fanns överallt i staden och de finare festerna hölls på rådhuset där societeten rörde sig.

Glädjen att hitta mer information än bara ett namn
Tid: 14.00
Föredragshållare: Niklas Hertzman, ArkivDigital

Som släktforskare letar man efter sitt eget ursprung, alla förfäder är ju orsaken till att jag är just Jag. Man börjar leta i kyrkböcker efter namn, datum och platser. Men efter ett tag blir man mer och mer nyfiken på personen. Man börjar läsa andra typer av handlingar och tittar i bouppteckningar, värnpliktskort, mantalslängder och domböcker. Niklas Hertzman från ArkivDigital visar och berättar om handlingar där du kan hitta mer om dina förfäder och få glädjen att sedan dela med dig av detta till dina släktingar.

MAGASINVISNING PÅ TEMAT FEST & GLÄDJE
Följ med ner i stadsarkivets långa källarkorridorer, in bakom kulisserna dit allmänheten sällan ges tillträde. Här får ni chansen ta del av spännande material med koppling till årets tema fest & glädje. Biljetter fås i receptionen. Visningarna sker på följande tider:

UTSTÄLLNING I ENTRÈN
Oscar Winges dräkter från Hipp.

INGER HYRENS RUM
Filmvisning på temat fest & glädje med filmer ur arkivet. Sitt ner en stund och låt dig roas.

TEKLA ÅBERGS RUM
Fotoateljé! Bli porträtterad som forna tiders Malmöbor, eller kanske som en herre i uniform eller dam i hatt. Vi kan ta din bild med din smartphone, eller med vår och maila den till dig.

FOAJÉN
Fotoutställning med bilder ur bildarkivet, på temat fest & glädje. Malmö Släktforskarförening säljer fika.

FORSKARSAL
Malmö Släktforskarförening och ArkivDigital hjälper dig med alla slags släktforskningsfrågor och visar hur man kan forska.

Malmö stadsarkiv är hela stadens arkiv. Här finns arkiv från stadens förvaltning och från statliga myndigheter med verksamhet i Malmö. Men också stora samlingar av privat-, släktförenings- och företagsarkiv.

Stadsarkivet förvarar en viktig del av vårt kulturarv och besökare har rätt att ta del av unika handlingar som speglar gångna tiders Malmö.

Här förvaras handlingar från myndigheter och enskilda personer från medeltiden och framåt. Huvuduppgiften är att se till att det gemensamma kulturarvet bevaras och att det är tillgängligt för allmänheten.