Fler företagsetableringar och 42 miljoner kronor ska sätta fler Malmöbor i arbete

Arbetslösheten fortsätter att sjunka i Malmö stad. Det gör också antalet hushåll som får ekonomiskt bistånd. I april 2023 var antalet hushåll som fick ekonomiskt bistånd drygt 6 300 – ned från över 10 000 under sommaren 2019. Det är en tydlig fortsättning på den positiva trend där allt fler Malmöbor kommer i arbete och egen försörjning.

Många företag vill också etablera sig i Malmö, men ännu fler Malmöbor behöver ta del av de framväxande jobben. I Malmö stads budget för 2022 gavs därför kommunstyrelsen och berörda nämnder i uppdrag att stärka arbetet med att locka företagsetableringar som bidrar till fler jobb för Malmöborna.

Under 2022 har staden därför arbetat med att förbättra arbetet med företagsetableringar. En mängd förbättringar och justeringar har genomförts. Staden har ökat sin förmåga att hjälpa fler företag med deras kompetensförsörjning, och fler har utbildats kring stadens möjligheter att bidra med kompetensförsörjning. En ny och tydlig etableringsprocess har utformats, och staden har bl.a. deltagit på fler mässor och event i etableringssyfte.

Sammantaget har samverkan mellan stadens förvaltningar stärkts, vilket redan resulterat i effektivare etableringsarbete. Det visar en rapport som under onsdagen presenterades för kommunstyrelsen.

På sammanträdet beslutade kommunstyrelsen också hur man ska fördela närmare 42 miljoner kronor till Jobbpakt med Malmöborna, en satsning som framgångsrikt bidragit till ökad sysselsättning. Medlen fördelas till olika insatser inom Malmö stad, samt två organisationer:

- Arbetsmarknads- och socialnämnden: 23 920 000 kronor
- Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden: 5 500 000 kronor
- Funktionsstödsnämnden: 3 000 000 kronor
- Kommunstyrelsen, Stadskontoret, omvärld- och näringsliv: 500 000 kronor
- Coompanion Skåne för genomförande av Level: 6 417 000 kronor
- ReDI School: 500 000 kronor

Sedan tidigare har 2 miljoner kronor gått till att finansiera Boost by FC Rosengård.

- Allt fler Malmöbor kommer i arbete, och allt färre hushåll behöver ekonomiskt bistånd. Samtidigt är vi inte nöjda, utan fortsätter oförtröttligt med att skapa fler jobb för Malmöborna. I en tid när regeringen sänker ambitionerna och skär ner på tiotusentals utbildningsplatser är det extra viktigt att vi gör allt vi kan för att fortsätta trycka tillbaka arbetslösheten i Malmö, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

- Självförsörjning ökar Malmöbons frihet och möjligheter i livet. Genom våra riktade insatser och vårt arbete för att skapa de bästa förutsättningarna för företag att etablera sig och växa i Malmö fortsätter vi stärka vårt arbete för att fler Malmöbor ska jobba. Det skapar fler arbetstillfällen och fördjupar förståelsen mellan staden och näringslivet, säger Roko Kursar (L), kommunstyrelsens förste vice ordförande.

- Det är glädjande att fler Malmöbor kan försörja sig själva och sina familjer. En egen inkomst är otroligt viktigt för att få makt över sitt liv, känna framtidstro och uppleva att man är en del av samhället. En avgörande faktor i den här utvecklingen är att fler företag väljer att etablera sig i vår stad, säger Stefana Hoti (MP), ledamot i kommunstyrelsen.

Kontaktpersoner

Katrin Stjernfeldt Jammeh nås via Åsa Valdemarsson, pressekreterare (S), 0708-36 40 16.

Roko Kursar nås via Matilda Klefström, pressekreterare (L), 0734-16 64 97.

Stefana Hoti nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20.

(Ärende 17 och 31)