Fler heltidsanställda i Malmö stad

Fler heltidsanställda i Malmö stad

I december 2022 arbetade 28 500 månadsavlönade medarbetare i Malmö stad. Av dem är hela 93,5% heltidsanställda – en ökning med två procent sedan 2021. Det visar Malmö stads personaleredovisning för 2022.

Så sent som 2018 var bara 70% av undersköterskorna inom Malmös äldreomsorg heltidsanställda. Av de undersköterskor som arbetade natt var bara 29% heltidsanställda. Idag är de siffrorna 94% respektive 93%. Det är ett resultat av Malmö stads målinriktade arbete med att öka antalet heltidsanställda. Samtidigt har antalet visstidsanställda minskat kraftigt sedan 2021.

I takt med att staden växer så ökar också behovet av att anställa fler medarbetare. Det senaste decenniet har Malmö stad ökat med i genomsnitt 750 anställda per år. För att främja kompetensförsörjningen, men också för att säkerställa en diskrimineringsfri rekrytering, så har Malmö stad infört rekrytering utan personligt brev och börjat med digital referenstagning. Detta i syfte att skapa en mer objektiv bild av kandidaten, och främja en kompetensbaserad och fördomsfri rekryteringsprocess.

Personalomsättningen i Malmö stad är lägre än i många andra skånska kommuner, och ligger på ungefär samma nivå som Göteborg och Stockholm. Samtidigt är det en utmaning att rekrytera sjuksköterskor, och personalomsättningen i den arbetsgruppen är fortsatt hög. Därför arbetar Malmö stad aktivt med att minska personalomsättningen särskilt avseende sjuksköterskor, och minska användningen av extern bemanning. Kommunstyrelsen har därför föreslagit kommunfullmäktige besluta att funktionsstödsnämnden och hälsa-, vård- och omsorgsnämnden ska redovisa effekterna av vidtagna åtgärder för att minska personalomsättningen bland sjuksköterskor.

Kommunstyrelsen föreslår också kommunfullmäktige besluta att stadskontoret ska följa och stödja stadens förvaltningars arbete med att främja ett hållbart och förlängt arbetsliv, samt att identifiera behov av insatser för att fortsatt stärka chefs- och ledarskapet tillsammans med stadens förvaltningar.

- Malmö stad växer, och med staden växer också behovet av att anställa fler kompetenta medarbetare. För att lyckas med det måste Malmö stad vara en attraktiv arbetsgivare, och säkerställa både en god arbetsmiljö och trygga anställningar. Därför är jag stolt över det arbete vi har gjort med att kraftigt öka antalet heltidsanställda inom staden, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande

- Som en av Sveriges största arbetsgivare har Malmö stad ett stort ansvar att säkra en trygg arbetsmiljö och ett långsiktigt hållbart arbetsliv för alla våra medarbetare. Det är därför viktigt att vi fortsätter det omfattande arbetet för att möjliggöra fler heltidsanställningar, minska sjukfrånvaron och säkra en trygg och diskrimineringsfri arbetsmiljö, säger Roko Kursar (L), kommunstyrelsens förste vice ordförande

– Malmö stad ska vara ett föredöme som arbetsgivare, och därför är jag glad över att fler som vill får möjlighet att arbeta heltid. Det betyder mycket för den enskilda, inte minst för den ekonomiska tryggheten. Sedan är jag stolt över att Malmö stad tar flera steg mot en diskrimineringsfri rekryteringsprocess. Det är ett avgörande arbete som vi måste fortsätta med, säger Stefana Hoti (MP), ledamot i kommunstyrelsen.

Kontaktpersoner

Katrin Stjernfeldt Jammeh nås via Åsa Valdemarsson, pressekreterare (S), 0708-36 40 16.

Roko Kursar nås via Matilda Klefström, pressekreterare (L), 0734-16 64 97.

Stefana Hoti nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20.

(Ärende 15)