Fler Malmöbor i arbete med stöd till jobbpakt

Fler Malmöbor i arbete med stöd till jobbpakt

Kommunstyrelsen har i dag beslutat att fördela drygt 30 miljoner kronor till Jobbpakt med Malmöborna, en satsning som framgångsrikt bidragit till ökad sysselsättning. Tre nämnder får ta del av pengarna till insatser för att fler Malmöbor ska komma i arbete eller studera.

Jobbpakten erbjuder arbetslösa personer utbildning och arbetsmarknadsinsatser, både inom den offentliga sektorn och den privata. Den vänder sig främst till långtidsarbetslösa Malmöbor, till dem med försörjningsstöd, till personer med funktionsnedsättningar samt till unga och nyanlända Malmöbor.

Arbetsmarknads- och socialnämnden tilldelas 18,6 miljoner kronor till bland annat arbetsmarknadsanställningar och Ung i sommar. I år har över 3000 unga tackat ja till sommarpraktik. Ekonomiskt stöd ges också till insatser där utbildning kombineras med anställning.

Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden får 6,1 miljoner kronor till SFI-undervisning till elever med kort utbildningsbakgrund och andra med kort utbildningsbakgrund som står längst från arbete. Även jobbspår för grafiker och samverkan för att etablera och skapa förutsättningar att studera YH-utbildningar får stöd.

För att brukare inom daglig verksamhet ska få bättre möjligheter att närma sig arbetsmarknaden och få en anställning tilldelas funktionsstödsnämnden medel till ett samarbetsprojekt med Försäkringskassan.

– Jobbpakten har bidragit till att fler Malmöbor har börjat studera eller arbeta och få en egen inkomst med allt vad det innebär när det gäller självkänsla och trygghet. Med utökat stöd kan fler få den här möjligheten. Jobbpakten bidrar också till den så viktiga kompetensförsörjningen i verksamheter och branscher med behov av personal, säger Sedat Arif (S), kommunalråd med ansvar för arbetsmarknad och socialtjänst.

– Genom jobbpakten möjliggör vi för fler Malmöbor att komma i arbete. Det gör vi tillsammans med näringslivet, och det har visat sig ge god effekt när individer som inte är i arbete istället får arbetslivserfarenhet och ett sammanhang där man får tillhöra och tillföra. Det välkomnar jag att Malmö stad nu fortsätter verka för, säger Roko Kursar (L), kommunstyrelsens 1:e vice ordförande.

Sedat Arif, 0708-33 84 10

Roko Kursar nås via Charlotte Frank (L), 0703-46 41 91