Föräldrastöd och mansjour viktiga komplement till kommunens stöttande verksamheter

Arbetsmarknads- och socialnämnden har i dag fördelat närmare en miljon kronor till organisationer inom det sociala området. Stöd ges till bland annat utbildning för föräldrar och en mansjour.

Den ideella föreningen Qrut får 200 000 kronor för sin verksamhet i Malmö som vänder sig till utsatta mammor. Här kan de få hjälp i kontakter med myndigheter och stödsamtal som en del i att stärka dem i föräldrarollen och skapa trygga relationer med sina barn. Qruts verksamhet i Malmö är nystartad men har funnits i Stockholm i några år.

Mansjouren Sverige har också startat upp verksamhet i Malmö nyligen och får 90 000 kronor i stöd under 2024 från arbetsmarknads- och socialnämnden. Mansjouren ger samtalsstöd åt män som behöver någon att prata med. Verksamheten startade i Stockholm 1987 men finns i dag på flera platser i landet.

Andra föreningar inom det sociala området som tilldelas stöd under 2024 är

Folkets Skafferi som får 80 000 kronor

Gnistan som får 140 000 kronor

Noaks ark som får 90 000 kronor

Rise som får 90 000 kronor

ZigZag som får 120 000 kronor

– Stadens föreningar sitter inte bara på kunskap utan bidrar också till en gemenskap som är viktig för den som söker stöd. Många verksamheter är också värdefulla komplement till kommunens arbete med att stötta och hjälpa Malmöborna. Tillsammans kan vi stärka individen och samhället och nå ut till dem som behöver, säger Sedat Arif (S), kommunalråd med ansvar för arbetsmarknad och socialtjänst.

– Genom att stödja föreningslivet gör vi det möjligt för fler Malmöbor att få ta del av olika stödinsatser och aktiviteter. Vårt föreningsliv, och eldsjälarna som verkar inom det, är en oerhört viktig resurs för Malmö. Föreningarna bidrar till att föra människor närmare varandra och de är en avgörande kraft för den positiva samhällsförändring som vår stad behöver, säger Erik Hammarström (MP), vice ordförande arbetsmarknads- och socialnämnden.

– Det är glädjande att vi med detta beslut stärker den ideella sektorn ytterligare inom det sociala området. Samverkan är centralt i stadens arbete att hjälpa fler Malmöbor på ett så effektivt och hållbart vis som möjligt. Ett riktat fokus på föräldrautbildningar och mansjourer är glädjande och ett led i ett gott proaktivt arbete, vilket indirekt gynnar barnens möjligheter till en tryggare uppväxt, säger Michael Högberg (L), ledamot i arbetsmarknads- och socialnämnden.

Sedat Arif nås via Åsa Waldemarsson, pressekreterare (S), 0708-36 40 16

Erik Hammarström nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20