Förbättrad kommunal service i Malmö enligt företagare

Sveriges kommuner och landsting, SKL, har genomfört en undersökning av service och myndighetsutövning gentemot företagare i kommunerna. Undersökningen, som resulterat i rapporten Öppna jämförelser Företagsklimat 2013, bygger på analysmodellen Nöjd-kund-index, NKI, och mäter kundnöjdhet. NKI-genomsnittet i undersökningen ligger på 67 av 100, vilket enligt rapporten är ett godkänt betyg. Det är andra året som SKL genomför undersökningen. Första gången mätningen gjordes var 2011.

Service och kvalitet i Malmö har förbättrats
Företag som under året haft kontakt med Malmö stad angående till exempel bygglovsansökningar, ansökningar om serveringstillstånd eller markupplåtelser, har tillfrågats om hur nöjda de är med service och kvalitet. Malmö stad hamnar på NKI 66, en höjning på en enhet sedan första mätningen 2011. Generellt sett är företagarna mer nöjda med kommunens bemötande än sist, men något mindre nöjda med informationen. Mest nöjd är man med hanteringen vid serveringstillstånd, som står för den högsta ökningen och bästa resultatet i Malmö stad. I förhållande till genomsnittet i undersökningen är företagarna här mindre nöjda med service och kvalitet i ärenden kopplade till brandtillsyn.

Effektivitet bör prioriteras
I Malmö anser företagarna att effektivitet, kompetens och rättssäkerhet är viktigast. Det högst prioriterade utvecklingsområdet för Malmö stad är, enligt rapporten från SKL, effektivitet.

– Vår ambition är att alla företagare ska vara nöjda och få rätt kontakt och bra information varje gång. Resultatet av undersökningen visar att vi är på rätt väg, men att vi har mer att göra för att nå dit. Vi behöver bli ännu tydligare med vad Malmö stad kan och ska göra, men också med vad vi inte kan göra, säger Pehr Andersson, näringslivsdirektör i Malmö stad.

– Ett ytterligare steg för att förbättra företagservicen i Malmö är vår nystartade företagslots dit företagare kan ringa om de har frågor som berör kommunens förvaltningar och få ett samordnat svar på sina frågor från ett och samma ställe med hög kvalitet.

Ladda ner undersökningen här:

För mer information, kontakta:
Pehr Andersson, näringslivsdirektör i Malmö Stad, tfn: 0705-17 61 34
Thobias Lading, näringslivsutvecklare i Malmö stad, tfn: 0766-32 39 86

Fakta
Fem myndighetsområden undersöks i Insikt: Brandtillsyn, Bygglov, Markupplåtelse, Miljö- och hälsoskydd samt Serveringstillstånd. För dessa områden ställs frågor kring sex serviceområden: information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet.

Betygsskalan inom NKI går från 0-100. Under 62 anses som ett lågt betyg, mellan 62-69 som ett godkänt betyg och 70 eller mer som ett högt betyg. Det långsiktiga målet är att kommunerna i Sverige uppnår ett genomsnittligt NKI-värde på minst 75.

I Malmö har följande förvaltningar varit med i undersökningen: Miljöförvaltningen, Stadsbyggnadskontoret, Sociala resursförvaltningen, Gatukontoret och Räddningstjänsten Syd.