Förskolan vidtar åtgärder oavsett om smittkällan är på annan plats

Ett barn och en anhörig har konstaterad infektion av hepatit A. Barnet är hemmahörande på Svansjöns förskola i Hyllie. I dagsläget går inte att avgöra om smittkällan finns på förskolan, men för säkerhets skull vidtas flera åtgärder.

Fredagen den 30 mars fick Svansjöns förskola besked om smittan som konstaterats hos barnet och den anhörige. Skolan samarbetar med Smittskyddsinstitutet och medicinsk personal.

– Även om smittan inte finns på förskolan, vilket vi inte vet i dagsläget, så vill vi ändå genomföra så många åtgärder vi kan tills vi vet mer, säger Marie-Louise Anderssonsom är chef för Barn och ungdom i Hyllie.

Alla vårdnadshavare får under dagen information om händelsen. Det drabbade barnet stannar hemma i avvaktan på tillfrisknande.

– Vi vill att vårdnadshavare, barn och medarbetare ska känna sig trygga. Därför följer vi Smittskyddsinstitutets rekommendationer fullt ut. Det betyder bland annat att vi lägger ned allt samarbete mellan avdelningarna till vi kan blåsa faran över. Vi satsar extra mycket på utomhusvistelse. Dessutom erbjuder  vi barn och medarbetare på den berörda avdelningen vaccinering, berättar Marie-Louise Andersson.

Marie-Louises förhoppning är att barnet får ett snabbt tillfrisknande.
– Jag hoppas att barnet snart kan leka tillsammans med sina kamrater igen.

Fakta om hepatit A

Intervjuförfrågningar
Örjan Lindén, kommunikatör
orjan.linden@malmo.se