Förstapriset blir en show!

På onsdag och torsdag uppträder skateboardproffset Stefan ”Lillis” Åkesson och BMX-proffset Andreas Lindqvist för eleverna på Kryddgårdsskolan och Johannesskolan i Malmö. Showen är ett pris i Gatukontorets tävling Tummen upp! (14-25 sep-09), då de två skolorna kom på en delad första plats.

Med sig har de en dold agenda. De som sysslar med skateboardåkning och BMX-trixande gör bäst i att ha hjälm på huvudet då de utför sin sport. Detta vill de två våghalsiga proffsen berätta för skolungdomarna. På deras hemsida säger Andreas Lindqvist att man ska förstå att den som sätter ett häftigt trick på Youtube, redan har trillat och slagit sig många gånger innan han/hon nått sitt mål. Hans kollega Stefan ”Lillis” Åkesson fyller i att barn gör som sina förebilder, och att skolshowen därför är viktig eftersom skolbarnen ser två professionella åkare som använder hjälm.

Gatukontoret, som aktivt arbetar med trafiksäkerhet i Malmös skolor, anser att cykelhjälmsfrågan alltid är aktuell och viktig.

- ”Detta är ett nytt sätt för oss att föra ut ett budskap och det ska bli spännande att se skolbarnens reaktioner på showen”, säger Lotta Cederfeldt på gatukontoret.

Showtider:

Onsdagen den 9 december kl 09.10, 10.10 och 11.10 i Kryddgårdsskolans gymnastiksal

Torsdagen den 10 december kl 10.00, 12.15 och 13.30 på Ungdomens Hus (Norra Skolgatan 10b)

Media är välkomna att närvara vid visningarna, kontakta Lotta Cederfeldt vid intresse.

För ytterligare information:

Lotta Cederfeldt 0709 34 21 48 eller
Nina Hansson 040 34 13 10

www.bmxskolshow.se

Tummen upp!

Trafiksäkra skolan inom gatukontoret arbetar med trafikverksamhet riktad till Malmös skolor, och genomförde under hösten tävlingen Tummen upp! som en del av den Europeiska trafikantveckan. Närmare 8000 skolbarn deltog och gjorde en stor klimatsmart insats då de tillsammans gick 70 800 km under de två veckorna tävlingen pågick (nästan två varv runt jorden). Den klass som gick mest var klass 1b på Rörsjöskolan och de vann därmed en resa till Experimentarium i Köpenhamn. Kryddgårdsskolan och Johannesskolan var de två skolor som gick mest och de delar alltså på förstapriset.