Representanter från Folkets skafferi

Folkets skafferi tilldelas Malmö stads föreningspris för ideella insatser för en hållbar stad

Folkets skafferi har tilldelats Malmö stads föreningspris för ideella insatser 2023. Organisationen får priset för sitt arbete med att främja hållbarhet genom insamling och sortering av matsvinn, som sedan distribueras till dem som behöver.

Folkets skafferi har genom innovativ och hållbar metodik skapat möjligheter att på nya sätt stötta de som befinner sig i ekonomiska svårigheter. Genom att samla in överskottsmat från restauranger, butiker och bagerier och sortera detta med hjälp av 40 ideella medlemmar möjliggör de en effektiv hantering av matsvinnet. Cirka 200 behövande Malmöbor får varje vecka ta del av svinnmaten som samlats in.

Juryn har därför med glädje beslutat att tilldela Folkets Skafferi Malmö stads ideella miljöpris för 2023, med följande motivering:

”Folkets skafferi prisas för sin verksamhet som på ett utomordentligt sätt kombinerar ett viktigt miljö- och hållbarhetsarbete med stora sociala vinster. Genom att samla in, sortera och dela ut fullgod mat som annars hade kastats bidrar deras arbete till att göra Malmö till en mer hållbar stad i flera dimensioner”

Genom att effektivt samla in överskottsmat från restauranger, butiker och bagerier och organisera dess sortering och distribution har Folkets skafferi inte bara minimerat matsvinnet utan också skapat en meningsfull och direkt lösning på det växande problemet med matbrist. Denna insats bidrar inte bara till att minska ekologiska fotavtryck och främja resurseffektivitet, utan skapar även en stark och positiv inverkan på lokalsamhället.

– Folkets skafferi representerar en intressant modell för hur gemenskap och engagemang kan göra verklig skillnad för hållbarheten i en stad. Deras arbete är inte bara en gest mot de behövande utan också ett exempel på hur organisationer kan ta initiativ till förändring och främja en hållbar livsstil, säger Sofia Hedén (S), kommunalråd med ansvar för miljö och service.

Sofia Hedén nås via Åsa Waldemarsson, pressekreterare (S), 0708-36 40 16