Timbuktu & Damn!, Frida Hyvönen, Cleo, Lena Chamamyan, Reeperbahn feat Moto Boy och Albin Lee Meldau är några av artisterna i Malmöfestivalens tredje musiksläpp!

Folkkär hiphop, hyllad syrisk sångerska och laddad popmusik i Malmöfestivalens tredje artistsläpp!

Med mindre än två månader till årets festival växlar vi upp och avslöjar fjorton nya artister ur musikprogrammet. Det är röster som alla vill få dig att digga, dansa och drömma om festen och glädjen som vi längtar till i augusti! Välkommen till Albin Lee Meldau, Lena Chamamyan, Timbuktu & Damn!, Frida Hyvönen, Reeperbahn med Moto Boy, Cleo, Nicole Sabouné, Dur-Dur Band, Arre! Arre! och ett helt gäng med andra fina artister! Dessutom kan du läsa om våra fina lunchkonserter på Gatuscenen!

Malmöfestivalen äger rum mellan 12-19 augusti.

Albin Lee Meldau
Albin Lee Meldau har en röst som rymmer både sorg, längtan och hopp. Med sina poetiska texter, vackra melodier och avskalade sånger har han fångat såväl publik som kritiker. I samband med sin medverkan i Så mycket bättre 2018 fick svenska folket upp ögonen för honom. Sedan dess har han genomfört utsålda turnéer, hörts i radio och släppt flera uppskattade album. 2021 kom EP:n ”Epistlar” där musiken har en singer/songwriter-känsla som är mjuk som ett sommarregn. Albin Lee Meldau gjorde en innerlig och själfull spelning på Malmöfestivalen 2019. Kan vi hoppas på en repris i år?
Stora Scenen, 13 augusti

Arre! Arre!
Punkrockbandet Arre! Arre! är en attack på finstämd musik och marknadsanpassad myskultur. Med giftiga gitarrer, högljudd energi och texter som sparkar mot strukturer har kvartetten från Malmö skakat om den svenska musikscenen. Bandet förenar 90-talets Riot grrrl-scen med inslag av postpunk och 60-talspop till en alldeles utmärkt musikalisk brygd! 2019 släpptes andra albumet ”Tell me all about them” som belönades med P3 Guld i kategorin årets rock/metal. Våren 2022 kom uppföljaren ”We ride the universe” där Arre! Arre! formar musiken till en svängig och fartfylld smocka rakt i magen. Nyligen meddelade bandet att skivan blir den sista och att man även ska sluta spela live. Så, missa inte Arre! Arre! på Malmöfestivalen!
Gustavscenen, 19 augusti

Cleo
Cleo är en av den svenska hiphopscenens viktigaste röster. Nathalie Missaoui, som är Cleos riktiga namn, drev Femtastic tillsammans med Vanessa Marko, ett kulturnätverk som uppmuntrade kvinnliga skapare att ta plats. Tillsammans stod de även bakom FATTA-kampanjen som lyfte frågan om en förändrad syn på sexualitet, våldtäkt och samförstånd. Som artist är Cleo en kompromisslös kraft som kan välta berg. I år släpper hon sitt första fullängdsalbum ”Missaoui” och på nya singeln ”Tjejerna tjejerna tjejerna” manifesterar hon kvinnors kraft och frihet. Cleo sjunger ”Morgonen gryr, det är revolution och barnen ska upp. Jag och tjejerna tjejerna tjejerna tjejerna fuck you”. Vi längtar till att höra Cleo rappa exakt de orden i augusti!
Gustavscenen, 15 augusti

Crying Day Care Choir
Folkpopbandet Crying Day Care Choir är kända för sin lekfullhet, sina ljuva melodier och studsiga låtar. På albumet ”Wilting rooting blooming” (2018) förenar de influenser från artister som Fleet Foxes och Mumford & Sons med en egen spelglädje. Nu har trion utvecklat sitt sound, samarbetat med artister som Maxida Märak och Slowface och utforskat influenser som indie och hiphop. Detta i kombination med Crying Day Care Choirs unika melodispråk och stämsång gör att publiken verkligen har något alldeles extra att se fram emot! Värm upp med senaste skivan ”An evening at the choir’s” (2021) och du förstår vad vi menar. Eller som Crying Day Care Choir själv sjunger: ”Man, oh man, we got a show for you!”.
Gustavscenen, 16 augusti

Dur-Dur Band (SOM)
Dur-Dur Band dök upp på klubbscenen i Somalias huvudstad Mogadishu under 1980-talet och var husband på det legendariska hotellet Juba Hotel. Men bandet upplöstes i början av 1990-talet i samband med att inbördeskriget bröt ut i landet. Efter att skivbolag som Analog Africa och Awesome Tapes From Africa återutgett bandets musik under 2010-talet har en ny publik upptäckt Dur-Dur Band. Bandet har turnerat i Europa och mötts av jublande publik och kritiker. Det är inte konstigt när man hör musiken. Det är febrig funk, svängig jazz och pulserande disko som är omöjlig att inte dansa till! Det är rytmer som kommer att ta över gator och torg i hela Malmö!
Gustavscenen, 18 augusti

Familjen
2007 släppte Familjen dunderhiten ”Det snurrar i min skalle” som fyllde dansgolv och klubbar med extas. Sedan dess har Johan T Karlsson fortsatt att glädja oss med sin elektroniska popmusik och sina varma texter. Han har skildrat dagens Sverige och sjungit om vad det innebär att vara människa. Han har tagit sig från dansgolven till tv-sofforna i samband med sin medverkan i Så mycket bättre (2014). Och 2021 hördes Familjens låt ”Malmö stad” i SVT:s omtalade serie Tunna blå linjen. Till Malmöfestivalen tar Johan T Karlsson med sig ständiga kollegan Andreas Tilliander och trummisen Per Nordmark på scenen. Det blir en gnistrande, sprakande och elektrisk kväll som tar dig ända upp till stjärnorna!
Gustavscenen, 12 augusti

Frida Hyvönen
Frida Hyvönens sätt att berätta historier står i en klass för sig. Orden och formuleringarna fastnar i ens medvetande. Det är svärta, humor och existentialism. Det är sånger om relationer och människor som blir verkliga i Fridas uttryck. Varje låt är som en egen föreställning som är laddad med nerv och dramatik. Nu ger Frida Hyvönen en unik spelning på Malmöfestivalens kulturscen Manegen. En spelning där mellansnacket och berättandet får ta plats. Räkna med sånger från hyllade album som ”Kvinnor och barn”, senaste skivan ”Dream of independence” och andra nedslag i hennes låtskatt. Vi är pirriga av förväntan inför vad Frida kommer att hitta på!
Manegen, 14 augusti

Hater
Med sitt lika egna som indietrogna sound har popkvartetten Hater från Malmö gått från klarhet till klarhet. Sedan dubbelalbumet ”Siesta” (2018) och EP:n ”Four tries down/It’s a mess” (2019) har gruppen turnerat intensivt i Europa och spelat på festivaler som End of the road, Eurosonic och Roskilde. 2018 spelade de på musikmässan SXSW vilket uppmärksammades av den amerikanska public service-radiobolaget NPR. I år kom nya albumet ”Sincere”, en skiva där gruppens spretiga gitarrer, melodier och långsamt glödande groove lyfts fram av sångaren Caroline Landahls lika coola som distinkta röst. Som en svalkande drink under en varm sommardag!
Gustavscenen, 17 augusti

Lena Chamamyan (SYR)
Hon förenar traditionella stilar från arabvärlden och Armenien med västerländsk klassisk musik. Lena Chamamyan är en musikalisk banbrytare som har en röst som är rik som en skog! Under sin karriär har hon släppt ett antal album där hon rör sig fritt mellan jazz, syrisk folkmusik och samtida världsmusik. Med sitt skapande har Lena Chamamyan blivit något av en symbol för en självständig kvinnlig artist från Mellanöstern som förverkligar sin fulla kreativa potential i musiken. Nu kommer hon till Sverige och Malmöfestivalen med ett stort band. Live är Lena Chamamyan känd för att improvisera och uppmana publiken att dansa och sjunga med i texter på arabiska, armeniska och engelska. Det blir en musikalisk upplevelse att längta till! Konserten görs i samarbete med Riksteatern.
Stora Scenen, 14 augusti

Nicole Sabouné
Med debutalbumet ”Must exist” (2014) och uppföljaren ”Miman” (2015) har Nicole Sabouné fått både publik och kritiker att jubla. Den sistnämnda skivan fick högsta betyg i Gaffa och DN och utsågs till årets bästa album av Fredrik Strage. Efter en paus återvände Nicole Sabouné till musiken 2019. Förra året släpptes så tredje albumet ”Attachment theory” som är inspelat tillsammans med Jenny Wilson. På skivan är Nicole Sabouné sårbar i en varm och analog ljudbild. Popmusiken andas 1960- och 70-tal och är hela tiden nära och känslodriven. Det är musik om kärlekens kraft, om minnen och längtan. Det är stora låtar som tar dig med på en hisnande resa som du sent kommer att glömma!
Gustavscenen, 13 augusti

Pidde P
”Jag älskar att uppträda för kidsen och älskar även att både spela och kolla på fotboll. Så därför slog jag ihop båda grejerna”. Orden är Pidde P:s. Den energiska artisten har med låtar som ”Padelmi”, ”Tiktok” och ”Kickar du så flippar jag” blivit en favorit bland barn över hela landet. Pidde P är inte bara en flitig liverartist utan ingår även i en rörelsesatsning i skolan som pågår i Sverige. Projektet vill förebygga att barn och unga blir stillasittande i syfte att förbättra folkhälsan och skolresultaten. Pidde P har målet klart inför årets festival: det blir en sprakande dansfest för barn och unga. Räkna med maxad puls och rörelse motsvarande tio gympapass på Dansbanan!
Dansbanan, 13 augusti

Reeperbahn feat Moto Boy
Med sina provokativa texter och sin vassa poppunk är de ett av Sveriges mest mytomspunna band. Mellan 1979 och 1983 hann Reeperbahn, anförda av Olle Ljungström och Dan Sundquist, att släppa en rad inflytelserika album och bygga en hängiven publik. Med låtar som ”Havet ligger blankt”, ”Kalla kriget” och ”Marrakesh” har de ristat in eviga spår i svensk musikkultur. Bandmedlemmarna har kommit och gått men musiken lever kvar. Den 12 augusti 2021 släppte bandet den första nya musiken sedan albumet ”Intriger” (1983) i form av låten ”Vi som älskade dig så”. En hyllning till Olle Ljungström som skulle fyllt 60 år samma dag som låten släpptes. Nu sammanstrålar Reeperbahn tillsammans med Oskar Humlebo i Moto Boy för att blåsa liv i Olle Ljungströms låtar. Det blir fint, starkt och inget annat än succé!
Gustavscenen, 14 augusti

Timbuktu & Damn!
Jason Diakité släppte sin första musik 1996. 2002 gjorde Timbuktu sin första spelning ihop med funkbandet Damn! I år är det alltså 20-årsjubileum! Under två decennier har han frälst publiken runtom i landet med träffsäker rap, sitt smittande sväng och sin rytmiska kraft. Tillsammans med Damn! representerar han ett lika själfullt som dansant universum som man minns långt efter att konserten är över. På Malmöfestivalen har Timbuktu omvandlat Stortorget till ett sjungande hav flera gånger under de senaste åren. Spelningen på 2018 års festival slog publikrekord med hela 26 000 personer på torget! Med senaste albumet ”Du gamla du nya” (2021) i bagaget och ett laddat Damn! kommer kvällen att bli en mustig gryta av soul, hiphop och funk. En alldeles underbar anrättning!
Stora Scenen, 17 augusti

Östblocket
Spelglädje, lust och smäktande melodier! Östblocket är musikkollektivet från Malmö som garanterar ös från första till sista tonen. En konsert med tiomannabandet är som ett stort kalas som böljar fram och tillbaka där deltagarna dansar på bord, hänger i ljuskronor och skrålar högljutt. Östblockets musik har kallats för ”svensk balkanmusik” och bygger på flera olika musikstilar från Östeuropa. Det är kletzmer, folk, rock och så mycket stompigt blås att det kommer fylla varje millimeter av Gustav Adolfs torg med festyra.
Gustavscenen, 19 augusti

Liksom på Malmöfestivalen 2019…
…kommer vi att ha lunchkonserter på Gatuscenen på Gustav Adolfs torg! Ta en paus från jobbet, njut av goda smaker från mattorget, slå dig ned framför scenen och lyssna på någon av följande artister:

Jon Lipscomb & Tilda Björnberg
Amerikanska gitarristen Jon Lipscomb och svenska pianisten Tilda Björnberg sammanstrålar som en duo. Det blir ett unikt möte som andas frijazz där de båda instrumenten samtalar i ett universum av kantiga rytmer, blöta klanger och härlig spontanitet!
Gatuscenen, 12 augusti

La Reyna Y la Real
De kubanska artisterna Reyna Mercedes Hernández Sandoval (La Reyna) och Yadira Pintado Lazcano (La Real) startade 2012 med målet att lyfta fram kvinnliga rappare i en mansdominerad hiphop-genre. Med en blandning av ödmjukhet och styrka kommer La Reyna Y la Real att göra lunchen till ett fyrverkeri av beats och rhymes! Medverkar på djembe gör Yaimi Karell Lay.
Gatuscenen, 13 augusti

Hedin & Meidell
Ida Meidell Blylod och Johan Hedin sammanför sina instrument till den finaste av folkmusik. Idas barockviolin och Johans nyckelharpa skapar en klangvärld som rör sig genom tiderna. Musiken börjar i 1700-talet och sträcker sig in i nutiden. En kreativ upplevelse som bubblar av duons innerliga samspel!
Gatuscenen, 15 augusti

Stora Blå Syd
Stora Blå Syd är en daglig verksamhet inom LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) som är baserad i Lund och har en kulturprofil med fokus på musik. Under denna lunchkonsert kommer flera av verksamhetens artister att framföra både eget material och coverlåtar. Förbered dig genom att lyssna in dig på de medverkande artisterna: Wander Leo, Dennis Queen, E-Z Money och Emanuel Larsson!
Gatuscenen, 16 augusti

Pontus Stenkvist och Maria Stille
Pontus Stenkvist och Maria Stille bjuder på en konsert som kan beskrivas som en blandning mellan ”Så ska det låta” och ”Skivor till kaffet”. Det blir klassiska låtar med Siw Malmkvist och Lasse Berghagen med Maria som sjunger och Pontus som står för mellansnacket. Konserten är en del av ett program som är framtaget i samarbete med medarbetare på Hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen på Malmö stad har utformat med fokus på festivalens äldre besökare.
Gatuscenen, 17 augusti

Simona Abdallah
Palestinsk-danska Simona Abdallah är slagverkare och spelar på instrumentet Darbuka, ett instrument som traditionellt spelas bara av män. Simona har hyllats som en normbrytande musiker och den första kvinnliga slagverkaren med arabisk bakgrund. Räkna med en konsert där rytmer och tempon skiftar och en artist som inte är rädd för att utforska olika genrer!
Gatuscenen, 18 augusti

Yasmine El Baramawy
Yasmine El Baramawy är en musiker från Egypten som är baserad i Malmö. Hon har utvecklat ett unikt sound kring stränginstrumentet Oud och kommer att framföra stycket ”Bastet” där hon experimenterar med abstrakta ljud, slagverk, en synthesizer och sång från artisten Abdalla Elbohey!
Gatuscenen, 19 augusti.

Elin Hedman, musikbokare Malmöfestivalen, elin@ehpr.se, 073-8000646
Adrian Hörnquist, kommunikationsansvarig Malmöfestivalen, adrian.hornquist@malmo.se, 0734-009620