Hinderbanan The Triple Cube, den lokala musikscenen Malmöscenen som utökats och det katalanska kompaniet Tombs Creatius är några av nyheterna på Malmöfestivalen 2022.

Ny(gammal) plats för kultur, förstärkt lokal musikscen och aktivitet på höga höjder på Malmöfestivalen!

Malmöfestivalen lyssnar in vad publiken vill ha och ger plats för nya guldkorn. I år kan festivalbesökarna se fram emot återkomsten av den spännande kulturscenen Manegen, musiktältet Malmöscenen som fått en ny plats och ett större format, Barnlandet som breddat sitt program med cirkus och lugna intryck, en streamingbox där profiler inom streamingvärlden spelar live inför publiken och en hinderbana som sträcker sig tio meter upp i luften!

Malmöfestivalen äger rum mellan 12-19 augusti.

Kulturscenen Manegen
Många Malmöbor har drömt om en renodlad scen för kultur på Malmöfestivalen i stil med Kulturmanegen som funnits på tidigare upplagor av festivalen. Vi har lyssnat på önskemålen och kan glädjande berätta att Manegen är tillbaka - nu i ett större format! I ett ovalt cirkustält med en kapacitet på 600-700 personer (sittande publik) blir det ett fullmatat program med spännande och samtida scenkonst. Tältet intar lördagsplan utanför Stadsbiblioteket och programmet riktar sig till både barn, unga och vuxna. Manegen kommer att vara en lekfull och kittlande festival i festivalen! Det blir en härlig blandning av humor, nycirkus, musikföreställningar, dragshow och improvisationsteater. Som om inte det vore nog så kommer Slottsträdgårdens Kafé att ha en servering i anslutning till tältet där kulturmätta besökare kan ta en paus för mat och dryck.

Cirkus, lek och lugnt hörn på Barnlandet
Som vanligt kommer Barnlandet att bubbla av spännande aktiviteter inom musik, konst och sport. I år är cirkus och lek i olika former ett återkommande inslag. Under tre dagar gästar Varieté Karneval, ett artistsällskap från Stockholm som bjuder på allt från trolleri och luftakrobatik till en loppcirkus som dyker upp i publiken! Det katalanska kompaniet Tombs Creatius gästade Malmöfestivalen 2019 med den fascinerande resan ”The Trip”. Denna gång tar de med sig ”Secrets” och ”The strange travel of Mr Tonet”. Två lekfulla installationer där publiken får utforska hemligheter och gåtor med hjälp av ljud, färger och kluriga spel. Nytt för i år är att ett lugnt hörn kommer att skapas på Barnlandet. En oas där besökarna kan ta del av stillsamma intryck. Här kommer den Malmöbaserade scenkonstgruppen Kollaborativet att bjuda på ett verk med ljus, skuggor och klanger som talar till publikens sinnen. Vattenverkstaden skapar en lugn miljö där besökarna med hjälp av hörlurar, saccosäckar och filmer får uppleva hur det är att ligga under vattenytan. Utöver det kommer Stadsbiblioteket att ordna en läshörna med böcker. Lugna hörnet passar alla oavsett språk, ålder och funktion.

The Triple Cube - Hinderbana i luften på Stortorgets parkering
Under Malmöfestivalen har Stortorgets parkering varit plats för allt från konstinstallationer och klätterväggar till aktivitetsytor för olika sporter. Detta år kommer en mäktig hinderbana att breda ut sig på området. The Triple Cube är Europas största mobila klätterattraktion och får världspremiär på årets festival! Hinderbanan består av 20 spännande och utmanande nivåer på höjder mellan tre och tio meter. Allt från nybörjaren till den våghalsiga äventyraren kan prova på att klättra upp och ta sig fram i The Triple Cube. För de yngsta klättrarna finns Kids Cube som passar barn från 4 år. Förbered dig på en hisnande upplevelse för alla sinnen och känslor!

Malmöscenen
När vi frågat vår kära publik vad de vill ha mer av på Malmöfestivalen är ett av de återkommande svaren, mer musik från Malmö! Därför återupptar vi nu Malmöscenen till årets festival. Scenen var ett uppskattat inslag på Malmöfestivalen 2019 och var då placerad i Raoul Wallenbergs Park. Nu utvecklar vi Malmöscenen och flyttar den till östra delen av Slottsparken och ger den en egen servering. Åtta spännande livearrangörer och klubbar från Malmö sätter programmet för varsin kväll under festivalveckan. Medverkar gör diskoexperterna Classe’s Disco Service, Shako Mako som hyllar samtida musik från Mellanöstern och Nordafrika, eklektiska funkjazzgänget Funky Möllan, liveklubben Bullret Jazzklubb, folkmusikentusiasterna Malmö Folk, skivbolaget Alleycat Anthem som har fokus på instrumental hiphop, house och techno, P3 Din Gata som bjuder på det bästa från Malmös hiphopscen och Retromusikföreningen som har koll på popmusiken från 1960- och 70-talet. Vi kan lova en guldgruva av musik och stilar från runt 50 liveband och dj:s. En gryta gjord på ingredienser av den godaste musiken från Malmö.

Streamingboxen
Streaming av spel på nätet är ett stort intresse hos många unga i dag. Därför kommer vi att bjuda på livestreaming i år direkt från festivalen för alla spelintresserade mellan 8-16 år. I streamingboxen leder Polski ett program där han bjuder in kända och lite mer okända namn som spelar på plats. Festivalpubliken kommer att kunna följa spelandet live på en skärm vid Streamingboxen. Räkna med tuffa kamper, spännande världar och utmanande uppdrag i spel som Fortnite, Minecraft och Overwatch. Streamingboxen kommer att finnas på Gustav Adolfs torg.

Framtidens mat och hållbarhetsfokus på Gatuscenen
Gatuscenen på Gustav Adolfs torg får en ny form i år. I en mysig hemma hos-miljö blir det ett program med fokus på hållbarhet och mat. Krönikören Jens Almqvist och kocken Frida Nilsson samtalar med lokala matproducenter om hur framtidens mat kan se ut mot bakgrund av klimatförändringar. Kocken Filip Poon och matprofilen Julia Tuvesson lagar mat och diskuterar för att inspirera Malmöborna att äta mer klimatsmart. Forskningscentrumet Blå mat vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg kommer att visa hur du kan använda alger, fisk och musslor i spännande matlagning. Vid sidan om maten kommer programledaren och ”årets second hand-profil 2022” Isabelle McAllister att dyka upp för ett samtal om våra konsumtionsvanor utifrån sin nya bok ”Skavank”. Frida Hylander från Klimatpsykologerna kommer att ge psykologiska tips på vad du som individ och medborgare kan göra för att bidra till klimatomställningen. Och trädgårdsingenjören Gustav Nässlander ska berätta varför träd och ekosystemtjänster är så livsviktiga för Malmö som stad. Hur mycket spännande kunskap som helst, alltså! Utöver hållbarhetsprogrammet och framtidens mat blir det även lunchkonserter på Gatuscenen.

Lotta Ström, projektledare Malmöfestivalen, lotta.strom@malmo.se, 0709-341220
Adrian Hörnquist, kommunikationsansvarig Malmöfestivalen, adrian.hornquist@malmo.se, 0734-009620

Fastighets- och gatukontoret: Adrian Hörnquist

Kommunikatör Malmöfestivalen 2023 0734-00 96 20