Folkkär ubåt firar 50 år på museet

Folkkär ubåt firar 50 år på museet

Den 28 maj 1969 invigdes ubåten U3 officiellt som museibåt på Malmö Museer. Sedan dess har hon haft nyfikna besökare från när och fjärran som känt på och lärt sig mer om livet i kojen under ytan.

– Ubåten U3 är det av Malmö Museers föremål som besökarna tycker mest om. Vi är glada att ha kunnat visa henne på museet i hela 50 år, och under sakkunnig ledning av ubåtsbesättningen, säger Katarina Carlsson, chef Malmö Museer.

Sedan år 2000 har veteranbesättningen som ingår i Ubåtsklubben U3 i Malmö, två dagar i veckan året runt, guidat museibesökarna i U3 och berättat om livet ombord och hur man körde båten.

– Ubåten U3 är unik genom att ha en veteranbesättning som har tjänstgjort ombord på olika ubåtar och som kan berätta för besökarna om hur ubåtslivet faktiskt var, säger Göran Korch, ordförande i Ubåtsklubben.

Det var ett mycket komplicerat arbete att föra U3 till museet. För att kunna klara av att transportera den 367 ton tunga ubåten från Kockums varv var man först tvungen att dela fartyget i tre delar. När delarna väl var på sin plats på en specialbyggd stapelbädd, svetsades det åter ihop. Till sist återställdes hon i sitt ursprungliga skick inombords.

Fakta om U3
U3 sjösattes 1942-06-11 och tillhör den serie om nio kustubåtar som under andra världskriget tillfördes den svenska marinen som en välbehövlig förstärkning av vårt sjöförsvar. Projekteringen och konstruktionen gjordes av Kungliga Marinförvaltningen och byggandet av ubåtarna fördelades mellan varven i Karlskrona och Kockums i Malmö. Konstruktionen är sålunda helt svensk och nytt var att dessa kom att bli de första ubåtarna med helsvetsat tryckskrov.Den tekniska utvecklingen inom ubåtsvapnet var under efterkrigstiden snabb och i slutet av 1960-talet var endast U3 kvar i någorlunda originalskick.Med anledning av detta väcktes frågan om att bevara U3 som den sista resten av ubåtar från andra världskriget. Efter ett positivt beslut från Kunglig Majt och Marinförvaltningen kunde ett nära nog två års ombyggnadsarbete starta på Kockums.

Tisdag 28 maj, kl 15-17
Studiesalen Slottsholmen