Fortsatt god och näringsrik mat säkerställs i Malmös skolor

Fortsatt god och näringsrik mat säkerställs i Malmös skolor

Många Malmöbor har hamnat i en ekonomisk rävsax på grund av högre elpriser, högre räntor och skenande matpriser. De senare ökade enligt SCB med 18,6 procent under 2022. Livsmedelsbranschen flaggar för att de kraftiga prisökningarna fortsätter under våren. För många barn och unga i Malmö märks utvecklingen redan i den egna familjens kylskåp. Vi får signaler från såväl skolor som civilsamhälle som tyder på att allt fler Malmöbarn inte äter sig mätta hemma.

Vi befinner oss nu i ett läge där servicenämnden, som levererar måltider till Malmös skolor, flaggar för att de stigande matpriserna lett till att man tvingas höja priset till våra skolnämnder för att upprätthålla en god och näringsrik skolmat. Med de höjda kostnaderna riskerar det att drabba skolverksamheten.

Inom kort kommer nya SKR-prognoser men kommunledningen vill redan idag flagga för att vi kommer att föreslå nödvändiga justeringar för att freda skolmaten och bespisningsverksamheten. Det råder stor osäkerhet kring den ekonomiska utvecklingen och förutsättningarna ändras snabbt. Sedan kommunfullmäktige fastställde budgeten för 2023 i november har inflationen stigit, samtidigt som mycket tyder på att skatteunderlaget ökat något.

Skulle inte skatteintäkterna öka kommer kommunledningen ta initiativ till att låta samtliga skolförvaltningar alternativt servicenämnden gå med underskott motsvarande de resurser som behövs för att kompensera för de ökade kostnaderna för skolmat.

Därmed kan våra skolor behålla en hög kvalitet på skolmåltiderna och fokusera på sitt grunduppdrag – att ge eleverna en god utbildning.

- Vi vill undvika att våra skolnämnder ställs inför valet att antingen skära ner i resurserna till undervisning eller försämra skolmaten så att färre elever äter sig mätta. Detta känns särskilt viktigt nu när alldeles för många barn och unga redan märker av prisökningarna vid middagsbordet hemma, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

- Världsekonomin befinner sig i ett krisläge som också påverkar Malmö. De ökande livsmedelspriserna drabbar just nu våra skolverksamheter och vi måste därför ta ett gemensamt ansvar. Skolmaten ska vara näringsrik och god, och vi behöver samtidigt säkerställa att kostnaderna för skolmaten inte drabbar kvaliteten på undervisningen, säger Roko Kursar (L), kommunstyrelsens förste vice ordförande.

- För många Malmöbarn är skolmaten en stor trygghet, särskilt nu när allt fler familjer behöver vända på varje krona. Skolmaten kan vara skillnaden mellan om barn blir mätta, om de ska orka med lektionerna, eller inte. Att vi behåller kvaliteten på skolmaten är för mig en fråga om rättvisa, säger Stefana Hoti (MP), ledamot i kommunstyrelsen.

Kontaktpersoner

Katrin Stjernfeldt Jammeh nås via Åsa Valdemarsson, pressekreterare (S), 0708-36 40 16.

Roko Kursar nås via Matilda Klefström, pressekreterare (L), 0734-16 64 97.

Stefana Hoti nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20.