Fortsatt stöd till Flammans arbete mot radikalisering

Fortsatt stöd till Flammans arbete mot radikalisering

Kommunstyrelsen beslutade i dag att tilldela föreningen Flamman 1,5 miljoner kronor till Safe Space, en verksamhet som arbetar med att motverka radikalisering bland unga. Beslutet innebär ett fortsatt stöd för verksamheten under 2023.

Verksamheten Safe Space arbetar med att främja den demokratiska utvecklingen bland barn och unga och förebygga att de hamnar i radikala eller våldsbejakande miljöer. Här ges unga en trygg miljö och ett sammanhang där de kan utvecklas, uttrycka sina tankar och få gehör för dem utifrån sina egna premisser.

Verksamheten är uppsökande och engagerar ungdomsambassadörer som positiva förebilder. Det genomförs också utbildningsinsatser riktade mot anställda inom polisen, socialtjänsten, skolor och föreningslivet för att göra dem uppmärksamma på antidemokratiska beteenden bland unga. Safe Space ger även stöd till anhöriga. För unga som visar tecken på antidemokratiska beteenden eller befinner sig i extrema miljöer erbjuder Safe Space ett åtgärdsprogram som hjälper dem att lämna extrema tankar, idéer eller rörelser de sympatiserar med eller har anslutit sig till.

Förutom stöd från Malmö stad tilldelas Flamman Safe Space medel från Centrum för Våldsbevakande Extremism för arbetet mot radikalisering.

– Flammans verksamhet mot radikalisering är ett bra komplement till arbetet som Malmö stad bedriver för att ge unga en trygg uppväxt och motverka utanförskap och extremism. Tillsammans med civilsamhället kan kommunen arbeta långsiktigt och brett för att nå ut till fler, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

– Flammans förebyggande arbete mot extremism och radikalisering är framgångsrikt och viktigt. Föreningens arbete med att hjälpa enskilda individer till ett meningsfullt liv utanför radikaliserade eller våldsbejakande miljöer innebär en stor vinst för både Malmö och för individen, säger Roko Kursar (L), kommunstyrelsens förste vice ordförande.

– Mycket lidande kan besparas både individen och samhället genom att tidigt motverka radikalisering av unga Malmöbor. Flamman har visat att de har kompetens att möta och stötta unga personer som är i riskzonen, och även att de besitter en stor och värdefull kunskap på området som är till stöd både för Malmö stad och civilsamhället, säger Stefana Hoti (MP), ledamot i kommunstyrelsen.

Kontaktpersoner

Katrin Stjernfeldt Jammeh nås via Vanessa Marko, pressekreterare (S), 0701-48 46 24

Roko Kursar nås via Matilda Klefström, politisk sekreterare (L), 0734-16 64 97

Stefana Hoti nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20.

(Ärende 13)